Forsvaret forsøker Facebook igjen

Vil ha færre henvendelser på telefon og nå ut til ungdom som søker befalsskolen.

Publisert Sist oppdatert

Forsvaret tar i bruk Facebook for å møte ungdommene som skal på befalsskoleopptak i sommer. Målet er å gi dem bedre informasjon og kommunikasjon.

- Vi har laget en side på Facebook under navnet "Forsvarets opptak og seleksjon (Fos)". Vi gjør dette for å komme i kontakt med unge mennesker. Siden har vært oppe noen måneder, og vi er foreløpig fornøyde med resultatet, sier Fredrik Tandberg i kommunikasjonsavdelingen for Hæren.

Tjenesten skal legge til rette for en en aktiv dialog med potensielle søkere. De fleste av spørsmålene som kommer handler om basisinformasjon om skole og opptak.

- Når får man vite om man har kommet inn til opptak som befal, spør Marcus.

Fos svarer: - Litt usikker på spørsmålet ditt. Opptaket avsluttes 12. juli. Da vil de som kommer inn på de enkelte befalsskoler få vite om de kommer inn. Håper det var til hjelp.

Fordeler

Det er akkurat slike spørsmål Tandberg og Fos ønsker å få. Tidligere måtte slike henvendelser ofte tas på telefon. Det er en tidskrevende måte å formidle informasjon på.

- Gjennom dialogen på Facebook-siden bygger vi en god informasjonsportal, samtidig som vi har et verktøy for svare på søkernes spørsmål. Fordelen er at vi bare trenger å svare en gang, og kan henvise til svaret når spørsmålet kommer igjen, sier Tandberg.

Det er andre fordeler med Facebook også, mener han.

- For en del ungdommer er det en høyere terskel knyttet til å ta en telefon enn å bruke sosiale medier. De er mye mer vant til å skrive et spørsmål på en side som Facebook. I tillegg kan man gjøre det hele døgnet rundt, ikke bare i arbeidstiden, sier han.

Men det er ikke alle spørsmål som egner seg til å stilles i all offentlighet.

- Noen spørsmål er private. Vi er fullt klar over at Facebook ikke kan erstatte dialogen vi før har hatt gjennom samtaler. Vi har fortsatt mange telefonsamtaler.

LES OGSÅ: Vil finne cyberkrigere på TG

Fysiske tester

Det er ikke første gang Fos prøver seg på Facebook. I fjor ble det også opprettet en side, men planleggingen var for dårlig til at det kunne kalles vellykket, mener Tandberg.

- I fjor var det litt halvhjertet. Det var ikke en like bevisst satsing som denne gangen, sier han.

Tandberg mener det må mye mer til enn bare å opprette en side på Facebook. For selv om ungdommer er mye på slike nettsteder er de ikke ukritiske til det som finnes det.

- Det viktigste er at vi kan tilby et innhold for dem som abonnerer. De må føle at de får noe igjen for det. I tillegg er det veldig viktig med raskt svar på henvendelser. Vi svarer daglig på alle slags spørsmål mellom himmel og jord, sier Tandberg.

Mange av de potensielle søkerne ønsker å få informasjon om opptak, trening og tidsfrister. Her er det enkelt å legge ut lenker til for eksempel: "VIDEO: Slik utføres fysiske tester" eller " Skisjefen gir gode råd til befalsskoleopptak".

- Det er vanskelig å måle effekten i antall klikk eller tiden vi bruker på rekruttering. Den klareste indikator er antallet brukere. På opptaket kommer det ca. 1.200 personer. Vår Facebook-side har nå 664 følgere. Det indikerer at over halvparten av dem som møter er med. Det er gode tall, sier Tandberg.

- Har dere kontaktet noen byråer, eller andre som jobber med sosiale medier, for å spørre hvordan man bruker Facebook best mulig?

- Nei, vi har gjort det selv. I utgangspunktet jobber vi med kommunikasjon, og har kompetanse på hvordan sosiale medier kan brukes. Så har vi hatt en dialog med brukerne om hva de ønsker. Dette er ikke en gjennomgående strategi. Vi følger bare trender i samfunnet. Vi må konkurrere om oppmerksomheten fra søkere. Ungdommer forventer i dag å finne oss på Facebook.

SE OGSÅ BILDESERIEN: Slik utdannes norske cyberkrigere

Hilde Widerøe Wibe i Abelia skryter av Forsvarets initiativ, men Cecilie Staude, lektor på Handelshøyskolen BI, advarer mot flere fallgruver. Les videre på neste side!