Oslo kommune i it-skandale

De skulle spare 50 millioner kroner i året. Istedet har Oslo kommune fått overskridelser på over 74 millioner. En ny rapport slakter it-prosjektet.

Publisert Sist oppdatert

Oslo kommune har tapt millioner på sin omstridte ikt-reform. I forbindelse med avslutningen av regnskapet for 2007, ble det avdekket et overforbruk knyttet til ikt-reformen i Utviklings- og kompetanseetaten. Overskridelsen på prosjektet ble fastsatt til 74,4 millioner kroner, og PricewaterhouseCoopers (PwC) ble bedt om å finne ut hvordan det kunne gå så galt. Rapporten de leverte er knusende.

PwC skriver at det ikke utarbeidet budsjett for interimøkonomien for 2006 eller 2007. Det var heller ikke gjennomført noen kostnytte-analyse i forkant av vedtaket i bystyret, skriver Computerworld i dagens papirutgave.

Har du informasjon om denne saken? Tips oss på epost.

"I 2007 er det i UKE, bokført ca. 99,7 millioner kroner i utgifter og ca. 29,4 millioner kroner i inntekter som det ikke er budsjettert for." heter det i rapporten.

Fra UKE blir det opplyst at bakgrunnen for at det ikke ble budsjettert var at det ble ansett for å være komplekst og vanskelig. Byrådsavdeling for finans- og utvikling reagerte ikke på at det ikke ble satt opp budsjetter.

Daværende finansbyråd Støylen ønsker ikke å si om det økonomiske grunnlaget for vedtaket i 2004 var godt nok eller ikke, men mener den finansieringsmodellen han ble presentert var tilfredsstillende.

- Det som lå til grunn for beslutningen var at man skulle spare penger gjennom kort tilbakebetalingstid. Man skulle rydde opp i it-leverandøravtaler, og det var min forståelse at prosjektet skulle finansiere seg selv. Kostnadene skulle bli dekket inn av gevinstene i prosjektet, sier Støylen til avisen.

Ordknappe leverandører

Oslo kommunes gigantiske it-prosjekt innbærer en outsourcing av en rekke it-funksjoner. Hovedleverandørene er Ergogroup, EDB og Infocare, som har fått hver sine oppgaver. Selskapene er imidlertid svært ordknappe nå det gjelder dette prosjektet, og ønsker ikke å kommentere hva de tror er årsaken til problemene.

- Jeg er ikke enig i at prosjektet ikke lykkes. Utover det ønsker vi ikke å kommentere dette noe særlig, det får Oslo kommune gjøre, sier informasjonsdirektør Hilde Solegaard i Ergogroup.

- Så dere er fornøyd med prosjektet?

- Vi leverer i forhold til avtalen. Men det er et komplekst og vanskelig prosjekt. Det eneste jeg vil si er at vi opplever et godt samarbeidsklima i forhold til kunde, og vi skal bidra til å løse eventuelle problemer, sier Solegaard.

Også EDB er en av de store leverandørene. Kommunikasjonsdirektør Geir Remman er ennå mer ordknapp enn sin kollega i Ergogroup.

- Dette prosjektet har vi ingen kommentar til, er det eneste Remman vil si.

Ny koster

Fire sentrale personer tilknyttet ikt-reformen i Oslo kommune har gått av som følge av det skakkjørte prosjektet, blant dem kommunaldirektør for finans og utvikling, Merete Johnson, og direktøren for UKE, Wenche Hagan. Marit Langfeldt Ege har tatt over Hagans jobb, og har reorganisert hele prosjektet.

- Det ble snublet i forarbeidet til dette prosjektet. Det var ikke godt nok økonomisk vurdert, og fremdriften var ikke godt nok satt. Gevinstestimatene var heller ikke tilstrekkelige, sier Ege.

Hele saken kan du lese i denne ukens Computerworld på papir. Har du ikke abonnement kan du bestille det her .