Rett kurs for felleskomponentene

Vi er godt i gang med digitalisering av offentlig sektor, og på en rekke områder er dette vår nye hverdag. Den enkelte virksomhets innsats for å fornye, forenkle og forbedre sine tjenester er helt avgjørende. Dette krever god ledelse, tydelige mål, god kompetanse og samarbeid mellom it- og fagsiden. Og ikke minst evne til å tenke nytt og innovativt.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke én fasit for hvordan virksomheten skal digitalisere sine tjenester. Noe er likevel felles. Alle har behov for generisk informasjon om personer og mange trenger informasjon om eiendom og virksomheter. Denne informasjonen finnes i de tre grunndataregistrene Folkeregisteret, Matrikkelen og Enhetsregisteret. I tillegg har vi de sentrale løsningene ID-porten og Altinn som gir forvaltningen henholdsvis én felles autentiseringsløsning for offentlige tjenester og en tjenesteplattform med tilgang til elektroniske skjema og tjenester.

Disse fem fellesløsningene er alle sentrale komponenter i en rekke digitale tjenester, på tvers av sektorer og forvaltningsnivå. I 2010 ble disse løsningene definert som nasjonale felleskomponenter. Sikker digital postkasse og kontaktregisteret med oversikt over innbyggernes e-post adresser og mobilnummer blir de to neste.

Alle felleskomponentene er sentrale i offentlig sektors digitalisering og tjenesteutvikling. De er i økende grad også samfunnskritiske systemer. Senest i forrige uke var 601.804 av landets 890.000 e-brukere inne for å sjekke selvangivelsen på nett. Denne digitale tjenesten er avhengig av et godt samspill mellom flere felleskomponenter for å lykkes, Altinn, ID-porten og Folkeregisteret. Til tross for treghet i 24 minutter i morgenrushet hadde vi nok en gang rekordhøy trafikk gjennom ID-porten med 1.481.257 innlogginger, en økning på 52,2 prosent fra i fjor. Altinn satt også ny rekord, med over 1,4 millioner brukere innlogget på ett døgn.

Velfungerende og sammenhengende digitale løsninger som flere og flere velger å bruke er avhengig av godt samarbeid på tvers virksomheter og departementsgrenser. De nasjonale felleskomponentene forvaltes av ulike virksomheter underlagt forskjellige departementer med hver sine mandater. Når nye behov blir omsatt til ny felles funksjonalitet og nye kostnader pådras, er det avgjørende med et tett og godt samarbeid mellom de ansvarlige virksomhetene. Det kan være krevende, men det er helt nødvendig.

Topplederforumet Skate består av direktørene i ti offentlige virksomheter som alle er svært sentrale for digitalisering av offentlig sektor. Her deltar alle felleskomponentforvalterne og viktige tjenesteeiere. KS/Kommit er selvfølgelig også med. Medlemmene i Skate vil fremover prioritere nasjonale felleskomponenter. Skate har satt i gang prosjektet Veikart for nasjonale felleskomponenter. De nasjonale felleskomponentene må virke sammen og de må videreutvikles ut fra et samhandlingsperspektiv hvor innbyggernes og næringslivets behov er utgangspunktet.

Digitalisering av offentlig forvaltning er en reform som vil berøre alle. Det krever at lokal og sentral forvaltning samarbeider om å lage en robust infrastruktur med sikre og effektive tjenester. Å få gevinst ut av reformer kommer ikke av seg selv. Det krever gode beslutningsgrunnlag, riktige prioriteringer og hardt arbeid. Dette kan være utfordrende nok innenfor den enkelte virksomhet. Det blir ikke mindre utfordrende når flere virksomheter skal samordne og prioritere. Skate bør være en pådriver for felles kurs på veien mot gode digitale tjenester som understøttes av nasjonale felleskomponenter. Som leder av Skate har Difi en nøkkelrolle i dette arbeidet – en nøkkelrolle vi tar på alvor.

Ingelin Killengreen, Difi