Utskjelte Flexus er snart historie

NSB og Ruter dropper felles reisekort for kollektivreisende.

Publisert Sist oppdatert

Flexus, det elektroniske billettsystemet som benyttes i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, og på NSBs tog i østlandsområdet, er forfulgt av problemer. Etter mange år med tekniske problemer, utsettelser og kostnadsoverskridelser, kom billettsystemet endelig på lufta i 2009.

Men nå nærmer det omstridte kortet seg allerede slutten.

NSB og Ruter dropper Flexus-kortet til fordel for egne reisekort, skriver Aftenposten.

Samme bruksområde

- Det er ikke til å stikke under stol at Flexus-navnet er blitt en belastning. Når vi nå lanserer neste generasjon reisekort med ti år nyere teknologi vil det bare stå Ruter Reisekortet, sier informasjonsjef Gry Isberg til Aftenposten.

De 440.000 Flexus-kortene som allerede er på markedet, kan brukes til de blir utslitt, men i april lanserer Ruter nye kort i ny design, uten Flexus-logo.

NSB begynte å rulle ut sine egne elektroniske reisekort med NSB-design allerede i august i fjor.

Begge kortene vil ha samme funksjon og bruksområde som dagens Flexus-kort.

Vil ta tid

Det skal altså ikke produseres flere Flexus-kort. I fremtiden skal passasjerer få velge mellom Ruters reisekort eller NSB-kortet.

- Utskiftingen vil skje gradvis. Vi ville vente til vi hadde brukt opp lageret av gamle kort. Normalt har de en levetid på fire-fem år, så skiftet vil ikke skje over natten, sier Isberg til Aftenposten.