Ordbok i outsourcing

Hvordan er din SM på SLA når det gjelder Inhouse outsourcing? Begrepsjungelen innen outsourcing er temmelig vill. Her er nødproviant et stykke på veien.

Publisert Sist oppdatert

Leverandører er glad i å lage nye begreper som selger. Hvem har ikke opplevd å bli bombardert med det høyst særegne språket leverandørsk med innskutte bisetninger, engelske begreper og forkortelser? Akkurat som om det selger. Det beste er å be dem pent om å begynne på nytt, på et språk man forstår. Ønsker man å henge med i svingene kan det være lurt å pugge disse ordene:

Outsourcing:

Sette ut en eller flere funksjoner av virksomheten til en ekstern leverandør.

Business Process Outsourcing:

Sette ut hele forretningsprosessen, i stedet for kun IT-drift, eksempelvis et call center. Stadig mer vanlig innenfor regnskap, HR (enda en forkortelse: Human Resources), produksjon og logistikk.

Inhouse outsourcing

: At et selskap med flere enheter samler en ressurs, eksempelvis IT-ressursene ett sted i organisasjonen, gjerne organisert som et datterselskap med andre selskaper eller divisjoner som kunder. Aktuelt for selskaper med flere filialer.

Insourcing

: At en virksomhet tar tilbake det de tidligere har satt ut. (I USA bruker man begrepet Insourcing om Inhouse outsourcing for å gjøre forvirringen komplett).

Offshore outsourcing:

At man outsourcer til et sted langt unna, gjerne et annet kontinent, eksempelvis at et norsk selskapet outsourcer til India.

Nearshore outsourcing:

At man outsourcer til et sted ikke langt unna, som at et norsk selskap outsourcer til land som Latvia eller Spania.

Selektiv outsourcing:

At man velger å sette ut deler av IT-funksjonene til forskjellige leverandører, eksempelvis forvaltning av applikasjoner til en leverandør.

SLA - Service Level Agreement

: På godt norsk: Servicenivå. En avtale som definerer, relativt presist, hva slags tjenester som skal leveres for den prisen man betaler. Brukes både innen outsourcing og av "vanlige" IT-avdelinger.

SM - Service Manager

: En som har ansvaret for leveransen og dag-til-dag-kontakt med kunden.

Governance:

De formelle prosessene for styring og administrasjon av IT-ressursene. Andre uttrykk er Account Manager eller Relationship Manager.

Multivendor support

: Programvare-support for mange leverandører.

Multivendor service

: Maskinvare-service for mange leverandører.

Monitoring:

Overvåking av IT-drift på kundens utstyr.

Managed servicedesk:

Brukerstøtte som selvstendig produkt.

Housing:

Leie av plass i driftssentral.

Hosting:

Noe man gjør når man er forkjølet, eller drift av kundens utstyr i leverandørens driftssentral.

ASP/xSP:

Drift av applikasjoner i leverandørens serverfarm.

Full Outsourcing:

Leverandøren tar ansvar for hele kundens operative IT miljø, herav også drift av virksomhetskritiske fagapplikasjoner og fagkompetanse rundt disse.

On site:

Servere er plassert i kundens lokale.

Off site:

Servere er plassert hos driftsleverandøren.