Ordbok i outsourcing
Hvordan er din SM på SLA når det gjelder Inhouse outsourcing? Begrepsjungelen innen outsourcing er temmelig vill. Her er nødproviant et stykke på veien.
Leverandører er glad i å lage nye begreper som selger. Hvem har ikke opplevd å bli bombardert med det høyst særegne språket leverandørsk med innskutte bisetninger, engelske begreper og forkortelser? Akkurat som om det selger. Det beste er å be dem pent om å begynne på nytt, på et språk man forstår. Ønsker man å henge med i svingene kan det være lurt å pugge disse ordene:
Outsourcing:
Sette ut en eller flere funksjoner av virksomheten til en ekstern leverandør.
Business Process Outsourcing:
Sette ut hele forretningsprosessen, i stedet for kun IT-drift, eksempelvis et call center. Stadig mer vanlig innenfor regnskap, HR (enda en forkortelse: Human Resources), produksjon og logistikk.
Inhouse outsourcing
: At et selskap med flere enheter samler en ressurs, eksempelvis IT-ressursene ett sted i organisasjonen, gjerne organisert som et datterselskap med andre selskaper eller divisjoner som kunder. Aktuelt for selskaper med flere filialer.
Insourcing
: At en virksomhet tar tilbake det de tidligere har satt ut. (I USA bruker man begrepet Insourcing om Inhouse outsourcing for å gjøre forvirringen komplett).
Offshore outsourcing:
At man outsourcer til et sted langt unna, gjerne et annet kontinent, eksempelvis at et norsk selskapet outsourcer til India.
Nearshore outsourcing:
At man outsourcer til et sted ikke langt unna, som at et norsk selskap outsourcer til land som Latvia eller Spania.
Selektiv outsourcing:
At man velger å sette ut deler av IT-funksjonene til forskjellige leverandører, eksempelvis forvaltning av applikasjoner til en leverandør.
SLA - Service Level Agreement
: På godt norsk: Servicenivå. En avtale som definerer, relativt presist, hva slags tjenester som skal leveres for den prisen man betaler. Brukes både innen outsourcing og av "vanlige" IT-avdelinger.
SM - Service Manager
: En som har ansvaret for leveransen og dag-til-dag-kontakt med kunden.
Governance:
De formelle prosessene for styring og administrasjon av IT-ressursene. Andre uttrykk er Account Manager eller Relationship Manager.
Multivendor support
: Programvare-support for mange leverandører.
Multivendor service
: Maskinvare-service for mange leverandører.
Monitoring:
Overvåking av IT-drift på kundens utstyr.
Managed servicedesk:
Brukerstøtte som selvstendig produkt.
Housing:
Leie av plass i driftssentral.
Hosting:
Noe man gjør når man er forkjølet, eller drift av kundens utstyr i leverandørens driftssentral.
ASP/xSP:
Drift av applikasjoner i leverandørens serverfarm.
Full Outsourcing:
Leverandøren tar ansvar for hele kundens operative IT miljø, herav også drift av virksomhetskritiske fagapplikasjoner og fagkompetanse rundt disse.
On site:
Servere er plassert i kundens lokale.
Off site:
Servere er plassert hos driftsleverandøren.