Océ fargelegger i bredformat

Egen trykkteknologi, avansert programvare og et bredt spekter av skrivere skal få kundene interessert Océs produkter.

Publisert Sist oppdatert

POING, TYSKLAND: Mens de mer enn 5000 kundene besøkte Europas største trykkmesse Océ Openhose 2007 gikk den digitale trykkpressen for fullt. Aviser og håndboken Digital Printing ble trykket mens tilskuerne så på.

- Markedet for Offset trykk er på 400 milliarder euro. Boktrykking er det største vekstområdet for digital trykk, sier konserndirektør Jan Dix, ansvarlig for digital trykking i Océ.

LES OGSÅ: Slik skriver du billigere

Den store trykkmaskinen Variostream 9230 sørget for å skrive ut boksider på store ruller som siden ble kuttet, limt og fikk glanset omslag. Maskinen skriver rundt 1200 sider i minuttet. Da er det bare sort. Ønskes farger reduseres hastigheten, med fire farger ned til 168 sider per minutt.

Til nå har det først og fremst vært brukt en ekstra farge for å markere eksempelvis logo, men fra neste år vil farger få et større innslag. Typisk lærebøker og nyopplag av utgåtte bøker er interessant.

Océ omsatte for rundt 3,1 milliarder dollar i 2006. Syv prosent av omsetningen brukes til forskning. De mest interessante områdene er digital trykk, teknisk dokumentasjon med vekt på farge, visningsgrafikk (Display Graphics) og direktemarkedsføring i forbindelse med utskrifter av fakturaer.

Eneste europeiske

- Vi har konstant fornyet oss. På en rekke områder er vi den eneste gjenlevende europeiske aktøren. I 130 år har vi tjent penger, sier Rokus van Iperen, administrerende direktør i Océ.

Océ er en betydelig aktør innen utskrift, like fra kopieringskrivere via digitalt trykkeriutstyr til en bredformatskriver som trykker på alle slags media. Mesteparten er eget utstyr, men samarbeid med Canon og Minolta sørger for å komplimentere tilbudet.

I Norge er kundene typiske mellomstore og store bedrifter med 250 – 1000 ansatte. Océ benytter fysisk kontakt med papiret med svak varme og høyt trykk. Dette er en dyrere teknologi, men toneren varer lengre enn for laserskrivere.

- Vi er ikke billigst. Vi vinner ikke anbud, men ved å jobbe direkte med kunden kan vi finne frem til gode løsninger, sier Anton Strand, divisjonsdirektør i Océ.

LES OGSÅ: Finn alt-i-ett-skirveren som passer deg

En viktig kunde er BI (Bedriftsøkonomisk Institutt). Høyskolen har over 20 skrivere, Varioprintere, av alle slag, inklusive skrivere for studentbruk med kortsystem. BIs skrivere kan også benyttes til å skrive kompendier, men benyttes da bare for små.

- Løsningen er enkelt og robust. En skriver på BI lager inntil 150 000 utskrifter per måned, hevder Anton Strand.

Bilde på døren

- Vi øker veksten på to områder, teknisk dokumentasjon og visningsgrafikk, sier Tom Egelund, direktør for bredformatutskrift.

Visningsgrafikk (Display Graphics) handler om utskrift på plakater, boards, glass, plastikk eller stoff. Ønsker du et digitalt bilde på døren hjemme, kan du bestille et trykk. Dørbladet legges på skriveren Arizona 250 GT hvoretter bildet i størrelser på 1,25 x 2,5 meter, legges på via ultrafiolett teknologi.

Ved trykk på stoff er lengden en rull, men bredden redusert til 2,2 meter. Dråpestørrelsen varierer, like fra seks pikoliter, for å raskest mulig utskrift.

Utskriften er resultatet av en arbeidsflyt hvor motiv, media, skriver og etterbehandling er viktige elementer. En viktig komponent er programvare som blir mer og mer vesentlig i tilbudet fra Océ. Siden Océ vet de ikke kan dominere utskriftsbehovene til store kunder, har de laget programvare som kan brukes av en rekke av konkurrentenes utskriftsutstyr.

- Vi ser tre vekstrender. De omfatter desentralisert utskrift, avansert programvare og farger. Innen 2010 skal vi være den ledende på bredformat for tekniske behov, særlig på fargeutskrift, sier Tom Egelund.

Todelt utskrift

Som Océ ser det, kan utskrift deles i to; kommersielt og internt. På kontoret er det typisk Canon og Hewlett-Packard som dominerer.

- Vår filosofi er at vi aldri skriver direkte ut på skriveren, men til en postkasse som aktiveres ved navn eller ved fingeravtrykk. Ideen er at ingen skal ta med seg andres utskrift, hevder Anton Strand.

For bedrifter med behov for interne hustrykkerier har Océ mye å tilby, også for dokumenthåndtering. Det gjelder tilsvarende for store utskrifter av fakturaer og betalingsgiroer, hvilket betegnes trensaksjonsutskrift. Sammen med partnere sørger Océ for konvoluttering.

På kommersiell utskrift er det trykkerier, utskriftspesialister, markedsføringstjenester og grafiske bedrifter Océ retter seg mot.

- Våre innsats kan karakteriseres ved fire stikkord; driv, pragmatisk, involvert og selvstendig, avslutter Rokus van Iperen.

Som en konsekvens inngikk Océ en avtale med kinesiske Founder om samarbeid på distribusjon og bruk av deres programvare.