Tilbyr koding for alle fjerdeklassinger

IMPONERT: Jonas Gahr Støre lot seg imponere av programmeringsjobben som 12-årige Idun Torbo fra Høybråten i Oslo utførte på kodeklubb-dagen på Deichmanske bibliotek. Til høyre Iduns pappa Bjørn Edvard Torbo, som var med datteren til kodeklubben. Siden han selv underviser i programvarebruk, hadde han gode forutsetninger for å vurdere kodeundervisningen – og sa han var imponert, han også. (Alle foto: Toralv Østvang)

Vil tilby kodekurs for alle fjerdeklassinger

Det store it-valgkamputspillet fra Oslo Arbeiderparti er å tilby alle fjerdeklassinger opplæring i programmering. 10.-klassinger skal være lærere.

Det var Oslo Arbeiderpartis byrådslederkandidat Raymond Johansen som kom med utspillet da han og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre dukket opp som avslutningsinnslag på kodeklubben som partiet hadde invitert til på Deichmanske bibliotek onsdag.

Omfattende utrulling

– Joda, dette kommer i forbindelse med valgkampen, men vi har jobbet lenge med saken og har lagd en omfattende plan for å rulle ut dette, sa Johansen til Computerworld etter at utspillet var lansert.

RADARPAR: Jonas Gahr Støre og Raymond Johansen har vært radarpar tidligere, i utenrikspolitikken. Når står de sammen om å lære kidsa å kode.

Han understrekte at dette var noe Arbeiderpartiet ville fortsette å satse sterkt på i årene som kommer, men påpekte at hvis man får til en så stor utrulling som hovedstaden gir mulighet for, kan dette gjøre det lettere å få til en lignende satsing i resten av landet etter hvert.

Johansen og Støre var samstemte på at Norge i fremtiden trenger en digital kompetanse som dagens voksengenerasjon ikke besitter.

De nikket og var enige med prosjektleder Knut Yrvin i Skolelinux Drift AS, som sa at vi for 15 år siden trodde at Norge skulle få en hær av it-kyndige kontoradministratorer ved å lære folk tekstbehandling og regneark. Men dét har bare skapt et arbeidsliv fullt av byråkrater, var budskapet.

Mange er riktignok blitt flinke til å bruke datateknologien, men greier ikke å utnytte potensialet til å skape noe av fundamental verdi med den, fremholdt Yrvin.

Positivt barnearbeid

Forslaget til Arbeiderpartiet i Oslo inneholder en komponent som Støre og Johansen betegnet som positivt barnearbeid. Forslaget går ut på at ungdomsskoleelever i 10. klasse skal jobbe som instruktører for 4.-klassingene gjennom aktivitetsskolen (AKS), som hører inn under Skolefritidsordningen (SFO). Dermed kan ordningen innføres uten å påvirke elevenes timeplan.

10.-klassingene som blir med på prosjektet, vil få tarifflønn på 120 kroner timen.

SPILL-KODING: – Det er morsomt å spille, og nå kan jeg kanskje lage spillene mine selv, sa Magnus Rueness-Andersen (11) fra Nes i Akershus. Mamma Mari Rueness følger spent med på programmeringen.

Å gi alle Oslos omlag 6.000 fjerdeklassinger tilbud om innføringskurs i programmering i én time i uka gjennom fem uker, med fire elever per instruktør, vil gi en kostnad på 900.000 kroner per år. Raymond Johansen lover at hvis han blir byrådsleder, vil det bevilges fire millioner kroner til dette prosjektet de neste fire årene.

KAKE: Pål Lenihan (12) fra Lysaker var blant de unge programmererne som fikk kodekake av Jonas Gahr Støre og Raymond Johansen, som er i sving med kakespaden i bakgrunnen.

Den ideelle organisasjonen Lær Kidsa Koding er hovedsamarbeidspartner i satsingen og vil stille med gratis undervisningsopplegg.

Digitale forbrukere

Ett av målene bak kunnskapsløftet for skoleverket er at alle elever skal gå ut av skolen med digital kompetanse. Problemet er at mye av it-opplæringen og it-bruken i skolen bare har lært elevene til å bli digitale forbrukere, ikke til skapere av digitalt innhold.

Dette vil være en hemsko for unge som skal ut i et arbeidsliv der informatikk står stadig mer sentralt, mener Oslo Arbeiderparti.

Utspillet som partiet nå er kommet med, om programmeringsundervisning knyttet til skolefritidsordningen, fremstilles som både enkelt, billig og fremskrittsrettet – altså et Kinderegg, sier partiet.

– Glitrende forslag

– Vi takker Oslo Arbeiderparti for et glitrende forslag, sa viseadministrerende direktør Heidi Arnesen Austlid i IKT Norge om utspillet.

– Dette vil være med på å gi de unge den viktigste fremtidskompetansen som trengs, sa hun og la til at hun spesielt ville appellere til jenter om å lære seg programmering og sikte mot arbeid i IKT-næringen.

Mangler grunnleggende forståelse

I samtale med Computerworld/PC World betegnet både Jonas Gahr Støre og Raymond Johansen seg som aktive brukere av it, spesielt knyttet til arbeid med dokumenter og til kommunikasjon. 

Men samtidig medga begge at de manglet den grunnleggende forståelsen for hva som rører seg bak skjermen og under tastaturet som de håper at opplæring i kodeskriving allerede i fjerde klasse kan bidra til å lære neste generasjon.

– I møtet med skjermen er de unge veldig konsentrerte og derfor veldig mottakelige for å lære, sa Støre.

Han tilføyde at utspillet om programmeringskurs for alle unge også har et element av likestilling i seg.

programmering