TEGNING: Ane Hem

Slik bør DU oppføre deg i sosiale medier!

KOMMENTAR: En Vær Varsom-plakat for 2015 og forbi!

Jeg liker plakater.  Særlig sånne med liste over regler. 

Det er litt sånn verden var før internett. Før Buzzfeed stappa hodene våre fulle med "40 grunner til at du skal være stolt av hemoroidene"-plakater. Da hadde vi bare Vær Varsom. Og muligens Fjellvettreglene. 

Så nå er det på tide å lage en ny. 

Jepp, jeg veit. Uoriginalt. Men hør meg ut likkavæl.

 

I sosiale medier opplever vanlige folk en masse problemstillinger hver eneste dag som minner litt om etiske bekymringer pressefolk har sliti med i århundrer. Men vi har også litt andre problemer.

Og på bakgrunn av dette (og med all den autoritet og respekt min posisjon som absolutt ingen som helst gir meg) har jeg laget en liste. Et lite forslag, om du vil. Til rundt seks punkter: Sosiale Mediers Vær Varsom-plakat. 

(Så, her kommern:)

 

 

Vær Plagsom!

(plakaten for oppførsel, oppfunn og oppkast i sosiale medier, 2015)

1. Sosiale mediers samfunnsrolle.

Facebook, Twitter, Instagram og Snapchat og sånt er, om ikke akkurat grunnelementer i et fritt demokrati, så i det minste ganske ålreit. Og man kan ha mye moro med dem. I motsetning til for eksempel sånn engelsk konfekt har sosiale medier potensial til å gjøre livet ditt littegranne bedre. Det er det all grunn til å ta alvorlig.

 

2. Integritet og ansvar.

A: Du har det hele og fulle ansvar for din konto i et hvilket som helst sosialt medie. Dette betyr at det er nokså uhøflig å be andre om å poste noe for dem. Å legge press på for eksempel kjæresten for at vedkommende skal trykke like på bildet ditt på Instagram er over streken. Og (og jeg kan ikke si dette tydelig nok) det er et grovt brudd på alt som er fint her i verden å be folk du ikke kjenner svært godt om å poste link til den nye låta/boka/artikkelen/ du har laget og som du vil ha oppmerksomhet rundt. Det blir straff!

B: Din sosiale medier-konto er personlig og bør derfor gjenspeile din personlighet, også når det gjelder integritet. Så hvis du er et dårlig menneske uten moral, med dårlig kroppslukt og fæle utslett på unevnelige steder er det helt ok å stadig vekk poste reklame, spillinvitasjoner og antivitenskapelige kjedebrev. Men for oss andre: Styr unna.

C: Har du blitt lurt til å poste noe stygt på Facebook (for eksempel en viral artikler om grønnsaker som likner på enkelte kroppsdeler som vanligvis er dekket til), følg følgende prosedyre: Stopp. Tenk. Klikk. (Klikk, i betydningen klikk mentalt, gå berserk, få panikk, vondt i magen, slett alt som er mulig å slette, si unnskyld fra det høyeste fjellet i nabolaget og legg deg så flat at du aldri igjen vil kaste skygge)

D: Utnytt aldri din stilling i sosiale medier til å oppnå private fordeler. (Høhø. Neida.)

 

3: Forholdet til kildene

A: Ser du en god idé, så stjel den. 

B: Hvis stjælinga ikke innebærer et juridisk brudd på opphavsrettsreglene bør du oppgi kilde.

 

4. Andres bilder

A. Å bla seg gjennom bildene på andre folks profiler kalles å perve. Det er lov. Men ved å gjøre det sier man samtidig fra til Mark Zuckerberg om hvem man er hemmelig forelska i. Det kalles kalkulert risiko.

B. Å tagge seg selv i andres bilder er i utgangspunktet ikke tillatt. Men det er gøy, da. Særlig på de upassende steder.

C: Å spre andres bilder, derimot, det er faktisk ikke tillatt. I hvert fall ikke hvis du ikke er helt nøytrogenbombesikker på at det er greit. 

 

5. Publisering

A: Sjangerbevissthet er for bestefaren din. I sosiale medier anbefales det å blande sammen alt til en deilig suppe og slurpe den i seg med sugerør. 

B: Alle voksne mennesker med større ego enn en knust ølflaske googler seg sjøl jevnlig. Vær derfor oppmerksom på at alt du skriver om enkeltpersoner, kunstnere, band, politikere, kriminelle, kjendiser og enkelte muggsopper faktisk blir lest av vedkommende. Det betyr ikke at du ikke skal slenge dritt, men det kan være verdt å tenke over hvordan du vil reagere hvis vedkommende svarer deg.

C: Get with the program, peoples: Når noen skriver om barna sine på Facebook-veggen, men ikke identifiserer dem med navn, er det IKKE for at du skal skrive navnet til ungen i kommentarene under. Bare stol på meg på dette punktet.

D: Hvis du skriver noe feil/jug/injurerende og angrer, kan du med hell slette eller redigere det du angrer på. Men da må du også skrive at du har redigert eller sletta. Hvis ikke dør det en uskyldig kattunge til sjøs.

 

6: Grav deg ned i tide

Blant ting du kan grave deg ned i er Stumbleupon.com. Youtube-kanalen til Prebz og Dennis. Eller bare gode, gamle Imgur.

 

Ord og bilder (og videoer og quizzer og søte små katter og parodikontoer og DDOS-angrep) er mektige våpen!

Misbruk dem!

 

(PS: Er det noen regler jeg har glemt? Fint om du legger dem inn i kommentarfeltet. Hvis ikke har du brutt en eller annen regel. Jeg lover.)