6 personvern-tips om nye Google

6 personvern-tips om "nye" Google

Her er det du trenger for å beskytte dine personlige data.

Fra og med 1. mars startet Google med å kombinere all informasjon de samler om deg inn i én über-database.

Dersom du er på leting etter noe på nettet, Googler du det da? Pleier du å titte på videoer på YouTube? Holder du kontakt med andre mennesker på Google+? Har du en Gmail-konto?

I så fall trenger du å sette deg inn i selskapets nye regler. Fra og med 1. mars settes all informasjon som Google samler inn om deg sammen i én super-database, uansett hvilket av Googles mange nettsteder eller tjenester du bruker.

Google sier at denne endringen av selskapets personvernpolitikk er gjort for å gi brukerne en bedre opplevelse. Kritikerne sier derimot at dette er Googles metode til å lære mer om deg, slik at de kan bombardere deg med målrettede annonser.

Google fastholder at selskapets prinsipper for personvern forblir uendrete. Selskapet insisterer også på at det ikke selger sine brukeres personlige informasjon eller deler på samme informasjon uten brukernes samtykke.

Unntaket er selvsagt dersom det foreligger en gyldig og rettskraftig forespørsel, slik som et rettsvedtak om tilgang til informasjonen.

I en bloggpost som ble publisert for ikke lenge siden, uttalte Googles «Policy Manager» Betsy Masiello følgende:

- Våre kontroller for personvern er ikke forandret. Punktum. Våre brukere kan endre og slette sin søkehistorikk; endre og slette sin historikk for sette videoer på YouTube; bruke mange av våre tjenester både som innlogget og utlogget; bruke Google Dashboard og vår Ads Preferences Manager for å se hvilke data vi samler, for deretter administrere hvordan de brukes; i tillegg kan ta i bruk Googles bestrebelser på frigjøring av data («data liberation»), dersom de ønsker å fjerne informasjon fra våre tjenester.

Googles «corporate communication officer» Eitan Bencuya legger til:

- Vi har omarbeidet Googles personvernavtale fra topp til bunn for at den skal bli enklere og mer lesbar. Den nye avtalen erstatter mer enn 60 eksisterende produktspesifikke personvernavtaler, noe som vil gjøre det langt enklere for brukerne å finne ut hvilken og hva slags informasjon vi samler inn, og hvordan vi bruker den.

Ifølge Google har datainnsamling vært vanlig praksis siden introduksjonen av Gmail i 2004. Den eneste forskjellen er at nå er den samme praksisen spredt over alle selskapets tjenester, uttaler Google.

Her er det du trenger å vite om Googles personvernavtaler:

1. Profildata

Når du oppretter en konto hos Google, vil selskapet be om at du oppgir navnet ditt, e-postadressen din, telefonnummeret ditt, og om mulig, kredittkortinformasjonen din for å bruke denne informasjonen i din Google Profile. Du kan unngå å eksponere denne informasjonen offentlig ved å la være å legge den inn eller fabrikkere denne informasjonen.

Dersom du oppgir kredittkortinformasjonen din kan dine personlige data likevel enkelt bli ekstrahert ut av kredittkortselskapenes autoriserings- og verifiseringsrutiner. Dette vil forsyne Google med nøyaktig, oppdatert og korrekt profilinformasjon. Dersom du benytter deg av en betalingsbasert Google-tjeneste, bør du vurdere å bruke en alternativ betalingsform, eller huske på å opplyse at din fysiske postadresse er en annen enn fakturaadressen din. Dette tiltaket vil imidlertid ikke beskytte ditt virkelige navn.

2. Anonyme profiler

Dersom du av en eller annen grunn har opprettet flere identiteter for å holde deg anonym, kan Google henge enkeltprofilen din ved alle sine tjenester. Dette vil enkelt erstatte alle pseudonymene dine med én profilkonto. Dersom du foretrekker å fortsette med å være anonym, må du enten la være å oppgi noe som helst av profilinformasjonen (spesielt bilder) eller gi fra deg unik informasjon til hvert pseudonym.

3. Informasjonssamling

Googles databaser samler opp informasjon fra alle dine søk på selskapets søkeside, på søkene du gjør på YouTube, i tillegg til nøkkelord i Gmailene dine.

Google hevder at denne informasjonen ikke er personspesifikk i seg selv. Det vil si at navnet ditt ikke er knyttet til databasen, som viser at du besøkte 50 nettsteder som selger t-skjorter forrige uke eller at du besøkte 26 YouTube-nettsteder med Valentins-videoer, men databasen bygger opp en «bruker-preferanse-profil» på deg. Denne profilen avgjør hvilke annonser Google legger ut på skjermen din mens du surfer på nettet, kikker rundt på YouTube eller sjekker e-posten din på Gmail.

Du kan slette historikken som handler om din nettsurfing og/eller YouTube-titting ved hjelp av Googles Dashboard eller i nettleseren din (for eksempel Internet Explorer), men disse valgene vil ikke fjerne den oppsamlete informasjonen om deg på Googles databaseservere.

For å unngå denne «Storebror-ser-deg-overvåkingen» må du enten la være å logge inn på Google eller bruke andre søkemotorer som Yahoo eller Bing. Siden YouTube ikke har noen ordentlige kloner, er det eneste alternativet ditt der å la være å logge inn.

4. Mobil- og lokasjonsdata

Google identifiserer og samler inn utstyrsdataene dine også. Dette er informasjon som maskinvare, programvare, operativsystem, versjonsnumre, IP-adresser og mobiltelefondata som nettverk og telefonnummer. Disse dataene kan brukes til å presist finne din geografiske lokasjon, noe som hjelper annonsører å rette seg mot spesifikke markeder. Den dårlige nyheten er at en pågående forfølger, identitetstyv eller datakriminell kan også få tak i denne informasjonen.

Det er mulig å kjøpe programvare som enten forvrenger IP-adressen din eller leverer fra deg en falsk IP-adresse hver gang du logger på en eller annen tjeneste. Dette vil holde lokasjonen din hemmelig så lenge du kommuniserer ved hjelp av en bærbar pc. Mobiltelefonen din har imidlertid flere sporingsmekanismer som inkluderer blant annet telefonnummeret ditt, adresseboken din, telefonoperatøren din og så videre. Dersom du trenger eller ønsker å holde denne informasjonen privat, må du bruke en annen søketjeneste og e-posttjeneste for mobiltelefonen din, fordi Google kan og vil koble mobildataene dine til profilen din hos selskapet.

5. Overvåking

Loggene til Google inneholder unike applikasjonsnumre, informasjonskapsler, historie, nettlesertype og versjoner, og hendelseslogger fra enhetene dine som krasjlogg, aktivitet og maskinvareinnstillinger. Det er sannsynlig at alle søkemotorer, i tillegg til flere andre fabrikanter av maskinvare og programvare, lagrer denne informasjonen. De fleste brukere er ikke oppmerksomme på dette, og bryr seg heller ikke, inntil den dagen denne informasjonen plutselig dukker opp offentlig på internett.

Så, dersom de alle gjør det, hvordan kan man melde seg ut av dette? Vanligvis så kan du ikke det. Enkelte selskap tilbyr begrenset funksjonalitet for å velge bort enkelte funksjoner, men datautvinning for annonsekroner vil ikke være en av dem. Vær også klar over at de alle sporer oss på en eller annen måte. Dine eneste muligheter er de vi allerede har nevnt: bruk pseudonymer, oppdiktete data, programvare som forvrenger IP-informasjonen din, la være å logge inn eller la være å bruke disse tjenestene.

6. Egne innstillinger

Alle burde sjekke sitt Google Dashboard og se hvordan og hva Google eksponerer ut på nettet om seg selv. Google reklamerer med flere prosesser og muligheter for at brukerne selv kan administrere noe av denne informasjonen om seg selv. Disse tjenestene omfatter Data Liberation, Me On the Web, Incognito in Chrome (dersom du bruker Google Chrome) og Turn Off Search History Personalization, men disse mulighetene er kompliserte og litegranne begrensede.

Gå til denne nettsiden for å få tak i Googles personverntjenester.

Det eksisterer også et tilleggsprogram som heter Google Analytics Opt-out Browser Add-on (er i betautgave foreløpig) som du kan installere, og denne tillater brukerne enkelte valg i forhold til hvordan deres data blir samlet inn av Google Analytics. Tatt i betraktning hvor lite pressedekning denne muligheten har fått, og at det er en bare en betaversjon, er det usannsynlig at mange brukere vil velge dette alternativet.

(Artikkelen er opprinnelig skrevet i Infoworld.com. Oversatt av Stig Øyvann for PC Worlds søsterpublikasjon Nettverk & Kommunikasjon)