Expert må bremse kunderegistrering

Datatilsynet krever at rutinene endres ute i butikkene, snarest.

Publisert Sist oppdatert

Når du kjøper en tv hos Expert må du oppgi personopplysninger. Det krever NRK.

Samme når du kjøper en mobiltelefon med abonnement. Det krever mobiloperatøren.

Men når du kjøper en pc, et stereoanlegg eller bare en minnepinne, må du da oppgi navn og adresse?

- Tydeligvis! ifølge en forbruker som klager Expert inn til Datatilsynet.

Varsler vedtak

Klageren hevder Expert har krevd personopplysninger ved kjøp av varer som vanligvis ikke ville krevd slikt. Selgeren skal ha sagt at salget ikke kunne gjennomføres om selgeren ikke fikk disse opplysningene.

Datatilsynet har nå sendt Expert et varsel om vedtak, hvor de ber butikk-kjeden utarbeide rutiner for når og hvordan slik informasjon skal innhentes. De minner også om at en tilsvarende sak har vært behandlet i Elkjøp-kjeden for to år siden.

- Expert kan selvsagt tilby å oppbevare opplysninger om tidligere kjøp for de som ønsker det, men det må være opp til hver enkelt kunde. Det vil blant annet si at kunden skal informeres på forhånd om hvorfor opplysningene samles inn og hva de skal brukes til. Kunden må kunne få handle ordinære varer uten å måtte gi fra seg personopplysninger, sier juridisk rådgiver Mari Hersoug Nedberg i Datatilsynet på deres nettsider.

Skal være frivillig

Expert forteller Computerworld at tilfelle Datatilsynet peker på dreier seg om en feil fra selgerens side.

- For slik skal det ikke være, sier kommunikasjonsdirektør Philip Straumsheim i Expert.

Det er bare varer som tv-er og mobiltelefoner som krever registrering av personopplysninger. Ved kjøp av andre varer skal det være frivillig, noe Expert nå skal bli flinkere til å opplyse om.

"Praktisk dilemma"

Straumsheim forteller at det er vanlig å registrere navn og adresse ved kjøp av en rekke forskjellige varer, selv når det ikke er påkrevd. Dette skal være for å hjelpe kunder om de får behov for å benytte seg av garantier. Straumsheim mener mange mister kvitteringene sine, men om de er registrert trenger man ikke noe mer bevis på at varen faktisk er kjøpt i en Expert-butikk.

Han ser problematikken Datatilsynet påpeker, og skal i møter med tilsynet for å utarbeide nye rutiner for Experts selgere.

- Det hele er et praktisk dilemma, mener kommunikasjonsdirektøren.

- Det blir en avveining mellom personvern og det å hjelpe kundene.