Klikk-angrep rammer Facebook

Klikk-angrep rammer Facebook

Angrepet lurer brukere til å "like" ondsinnede lenker.

En ny klikk-svindel på Facebook lurer hundretusenvis av brukere til å poste beskjeder på sine sider der man "liker" ondsinnede lenker.

Det rapporterte sikkerhetsselskapet Sophos på tirsdag.

Utspekulerte metoder

Som de fleste lignende nettsvindler spiller også denne på sosial manipulering, der brukernes nysgjerrighet pirres med meldinger som dette:

- "LOL, denne jenta blir TATT etter at en POLITIMANN leser hennes STATUSMELDING."

- "Denne mannen tar et bilde av seg selv HVER DAG i 8 ÅR!!"

- "Ballkjolen som fikk denne jenta utvist fra skolen."

- "Denne jenta spiser banan på en interessant måte, se den!"

Når man klikker på en lenke kommer man til en blank side med beskjeden "Klikk her for å fortsette". Gjemt i denne siden er det imidlertid en usynlig lenke som markerer siden som en du "liker" på Facebook.

Dermed postes en nyhetsoppdatering på Facebook-siden din, vennene dine klikker på den og slik spres svindelen videre.

Tjener penger

Målet med slike angrep er ofte å få brukere til å klikke på reklameinnhold eller fylle inn skjemaer, og dermed tjener angriperen penger hver gang noen lar seg lure.

Facebook har nå fjernet de ondsinnede sidene, skriver Cnet.

Følgende klikk-angrep-melding verserer på Facebook akkurat nå:

"OMG! Look What happens when FATHER catches DAUGHTER on her WEBCAM! CLICK HERE TO SEE."

Akkurat som ved tidligere angrep av slik art spiller meldingen på sosial manipulering som er ment å vekke oppmerksomhet og fange brukernes interesse, slik at de lures til å klikke på lenken.

Hvis denne eller lignende meldinger dukker opp på din Facebook-profil, ikke klikk på dem!

Angrepet har nå blitt oversatt til norsk, noe som gjør at enda flere lar seg lure. Ser du en melding med "Herregud se hva som skjer nar faren oppdager Datteren pa Webcam" er det bare å holde nysgjerrigheten i sjakk. Det holder nemlig å trykke på lenken, så sprer du den videre på Facebook.

Opplysningskampanje

IT-sikkerhetsselskapet AVG har lansert en kampanje på internett for å hjelpe folk med å bekjempe kapring av Facebook-statusen.

AVG håper å gjøre studenter oppmerksomme på farene ved å gå inn på sosiale nettverk via ubeskyttede tilkoblinger, og nødvendigheten av å alltid logge seg skikkelig ut av nettsteder de besøker. AVGs kampanje mot statuskapring inneholder blant annet to videoklipp med komiker Holly Burns, samt videoklipp med gode råd om hvordan man skal sikre sine profiler på sosiale medier.

Se noen gode tips til hvordan du beskytter deg mot statuskapring i et av videoklippene fra AVG:

Artikkelen er oppdatert 30.09.2010.

Les om: