Nordea klar med bank-app

Mobilbank tilpasset iPhone.

Publisert Sist oppdatert

Nordea er klar med sin første iPhone-applikasjon, som også kan brukes av folk som ikke er Nordea-kunder.

iPhone-programmet, som rett og slett heter Nordea, inneholder fire moduler: en mobilbank tilpasset iPhone, en enkel lånekalkulator, en valutakalkulator og informasjon om Telefonbanken.

Lånekalkulatoren og valutakalkulatoren er generelle applikasjoner som kan benyttes av alle uansett hva slags bankforbindelse de har. Mobilbank-modulen er i utgangspunktet satt opp for Nordea-kunder, men brukeren kan tilpasse den til å fungere mot ens egen bank dersom man er kunde et annet sted enn hos Nordea.

- Stor etterspørsel

- Vi har sett stor etterspørsel etter gode bank- og finansapplikasjoner til iPhone og touch-telefoner i det norske markedet, sier informasjonssjef i Nordea, Thomas Sevang.

Han mener at Nordeas iPhone-program er den mest komplette bankapplikasjonen til iPhone, og han lover at den om kort tid vil bli oppdatert med ytterligere funksjoner.

Med valutakalkulatoren kan man fort regne ut hva en vare i utlandet vil koste i norske kroner, eller omvendt. På visningen kan lånekalkulatoren gi en rask oversikt over hvor mye du har råd til å by når du er på bolighandel.

Programmet er ikke et komplett verktøy for alle bankbehov, men et praktisk mobilverktøy som i flere sammenhenger kan gi en verdifull pekepinn, hevder Nordea.

- Spennende lansering

- Denne lanseringen er veldig spennende for Nordea. Den er begynnelsen på en spennende satsing fra vår side på mobile og nettbaserte tjenester, sier Sevang.

Macworld.no/PCWorld.no har lastet ned applikasjonen og prøvd den. Vi har ikke fått testet de spesifikke Nordea-funksjonene, som først og fremst er anvendelsen av Nordeas telefonbank, men valutakalkulatoren er grei nok, selv om den ikke skiller seg særlig ut fra de mange andre valutakalkulatorene for iPhone som finnes på App Store. Lånekalkulatoren er også ok, selv om den bare kan brukes til å regne ut annuitetslån, og du kan ikke legge inn informasjon om gebyrer.

Mobilbank-tilpassing

Mobilbank-modulen må som sagt tilpasses noe dersom man er kunde i en annen bank enn hos Nordea. Etter at Nordea-programmet er installert på iPhone-en, går man inn i Innstillinger - altså i den generelle innstillingsmodulen på iPhone-en. Her må man bla nedover i listen over applikasjoner til man finner "Nordea". Man kan aktivere eller deaktivere de forskjellige modulene i applikasjonen, og nederst finner man en fane som åpner for å endre webadressen til mobilbanken.

På websidene til den konkurrerende banken der jeg har mine konti, fant jeg informasjon om hvordan man aktiverer og logger seg inn på sine nettbanksider via mobilbank. Jeg måtte blant annet å sende en sms til et oppgitt nummer, og så fikk jeg en svarmelding som inneholdt webadressen til mobilbanken. Da jeg klikket på denne linken, åpnet Safari automatisk innloggingssiden, som jeg da kunne lagre som et bokmerke i Safari. Som kjent fikk iPhone etter 3.0-oppgradering i fjor endelig funksjonalitet for å kopiere, klippe og lime. Derfor var neste steg å kopiere dette bokmerket inn der hvor man endrer mobilbank-adresse i Innstillinger for Nordea-applikasjoner.

Prosessen høres nok mer komplisert ut enn den er i praksis. Før du kommer helt i mål, må du også skaffe deg en telefonbankkode fra banken din, hvis du ikke har en fra før. For meg var det å ringe kundeservice, og så sendte de koden til min postkasse i nettbanken - det var gjort på fem minutter.

Man kan innvende at man like gjerne kan bruke sin mobilbank direkte fra Safari på iPhone, men er man først inne i Nordea-applikasjonen, for eksempel for å bruke låne- eller valutakalkulatoren, er det greit å kunne gå direkte til mobilbanken og tilbake til Nordea-applikasjonen igjen uten å måtte stoppe applikasjonen først, starte Safari og så den motsatte veien etterpå for å gå tilbake til Nordea-applikasjonen igjen.

For ikke-Nordea-kunder kreves det altså litt ekstrainnsats for å få tilnærmet full nyttverdi av applikasjonen. Men sammen med Privatbudsjett-programmet som Sparebank 1 lanserte for en stund siden varsler det en trend om at flere og flere av våre hverdagsgjøremål etter hvert kan håndteres ved hjelp av verktøy som iPhone og iPad.

Upassende materiale?

Som en kuriosa kan vi nevne at da vi skulle laste ned Nordea-applikasjonen fra Apples App Store, kom det opp en varselmelding på skjermen om at programmet kunne inneholde materiale som er upassende for barn under 17 år. Nå fant vi naturligvis ikke noe støtende innhold i applikasjonen, men meldingen skyldes reglene for App Store-applikasjoner om at hvis applikasjonene inneholder en nettleserfunksjon som baner vei ut til en tredjepartskilde som utvikleren av iPhone-applikasjonen ikke har kontroll over, skal den være utilgjengelig for barn og unge under 17.

Her er advarselen vi fikk da vi skulle laste ned Nordeas iPhone-applikasjon.

Regelen er noe omstridt blant utviklere, og Apple har hisset på seg en del arge utviklere ettersom samme advarsel - om støtende innhold - benyttes i alle slags sammenhenger.

– Advarslene som programutviklerne tvinges til å legge inn, er fullstendig overkill for 99,9 prosent av våre applikasjoner, skrev en amerikansk utvikler på sin blogg for en stund siden.

Nordea-programmet er gratis. Du kan laste ned applikasjonen via App Store her .