OL-stresstest mot britiske banker

Hvordan betjene bankkunder uten nett, telefon, minibanker og betalingsterminaler?

Publisert Sist oppdatert

En hel haug britiske banker gjennomførte i går en øvelse. Målet var å se hvordan bankene ville håndtert et nettangrep under OL 2012, i tilfelle angripere ønsker å hindre sportsglade å få fatt på penger.

87 finansfirmaer og banker deltok i testen som skulle sjekke hvor lang tid banksektoren ville bruke på å komme tilbake til normal drift.

Tøffe kår

Scenarioet var beinhardt. I øvelsen tok man utgangspunkt i at en hel haug systemer gikk ned. Internett, minibanker, telekom og betalingsterminaler. Bankene ble målt på hvordan de informerte kundene om problemene.

I tillegg testet man i øvelsen hvordan selskapene ville håndtert systemkrasj om deres ansatte ikke kunne bli kontaktet og de ikke hadde anledning til å troppe opp på kontoret, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Publiseres februar

Finansdirektoratet i Storbritannia, som står bak testen, sier testresultatene blir publisert i februar 2012.

Det er bare et fåtalls uker siden banken HSBC brukte mangfoldige timer på å løse et stormaskinproblem som slo ut deres nettbanksystemer - som også forhindret kundene i å betale i butikkenes bankterminaler. Dagen etter hadde RBS og Natwest-kunder problemer med å få tilgang til netttbankkontoene sine etter en oppgradering.