Live-søk på Facebook

Facebook har fått integrert nettsøk fra Microsofts Live Search, blottet for sponsede lenker.

Publisert Sist oppdatert

I sommer offentliggjorde Facebook og Microsoft en samarbeidsavtale som skal gi verdi for begge parter. Første frukten av samarbeidet er en integrasjon med søketjenesten Live Search.

- Jeg er ikke sikker på om opplevelsen de tilbyr er helt optimal, sier analytiker Greg Sterling i Sterling Market Intelligence til Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Avtalen er nok likevel et kupp for Microsoft som har problemer med å få fotfeste i søkemarkedet. Sterling sier at det muligens er den største søkeavtalen Microsoft noen gang har inngått - i forhold til antallet potensielle brukere.

LES OGSÅ: - Google har de dårligste programmene!

Microsoft har en aksjeandel i Facebook og en ekslusivitetsavtale i forhold til bannerannonser på nettsiden.

LES OGSÅ: Microsoft på Facebook-jakt

Denne uken oppdaget brukerne av Facebook at de fikk ned en rullgardinmeny når de skrev i søkefeltet på nettsamfunnet. Fra denne menyen kan man velge om man vil søke på nettet eller på Facebook. Resultatene kommer opp i et nytt Facebook-vindu med reklame på høyre side av skjermen.

Har filter

Øverst på siden med søkeresultatene er det en lenke for ”avanserte søk på Live.com” som åpner nok et nytt vindu med Live.com, hvor brukerne kan inkludere søket til å gjelde bilder, nyheter og videoer. Resultatene på denne siden er imidlertid noe forskjellige fordi Facebook bruker bestemte filtre som blant annet luker bort sponsede lenker.

Foruten å kreve at Facebook-brukerne må bruke avansert søk for å få frem blant annet nyheter og bilder, så er søkeresultatene også formatert annerledes enn hos andre store leverandører av søketjenester, mener Greg Sterling.

- Presentasjonen av søkeresultatene er litt underlige, den er rett og slett litt fremmedgjort, sier Sterling.

Et steg på veien

Folkene i Microsoft og Facebook ser nok på denne lanseringen som et første steg, og det vil garantert komme nye søketjenester.

I et blogginnlegg skriver Angus Norton, som jobber med Live Search hos Microsoft, at de vil evaluerer tilbakemeldinger og resultater fra brukerne, og hele tiden se etter nye måter å integrere Live Search dypere i Facebook-opplevelsen.

Ifølge analytiker Jeremiah Owyang hos Forrester Research, bør Facebook finne metoder for å gjøre søket mer relevant i forhold til kontektsen for deres besøk i nettsamfunnet. Han mener de har et langt lerret å bleke.

Sterling sier at Facebook, frem til denne uken, var de eneste av de store nettsamfunnene som ikke tilbød nettsøk.

- Det var et problem, og nå de i alle fall rettet opp det, sier Sterling.