Nå skal Facebook bli tydeligere

En rekke endringer gjør det tydeligere hvem som kan se hva på det sosiale nettverket.

Publisert Sist oppdatert

Facebook har gjort flere forandringer i tjenestens design, slik at det skal komme tydeligere frem hvem som kan se innhold man legger ut.

Dette er noe Google har kritisert Facebook for helt siden selskapet lanserte sitt eget sosiale nettverk, Google+, i juni.

Selv om Facebook ikke vil vedgå at det er konkurranse fra Google+ som er årsaken, gjennomfører Facebook nå den mest omfattende oppdateringen av sitt sosiale nettverk noensinne.

Enklere å styre hvem som ser hva

- Dere har fortalt oss at: ”hvem kan se dette?” burde komme tydeligere frem på Facebook, så vi har gjort endringer som gjør dette mer visuelt og rett fram, skriver Facebook til sine brukere i et blogginnlegg på tirsdag.

Den viktigste forandringen er at Facebook nå vil vise deg hvilket publikum som kan se et bilde, et tekstinnlegg, eller hvilket som helst annet innhold du legger ut, rett ved siden av innlegget. Tidligere har disse kontrollene vært litt bortgjemt i profilens innstillinger.

På profilsiden din vil du nå få se nedtrekksmenyer ved siden av dine innlegg, slik at du kan velge hvilke brukere som kan se innholdet: offentlig, venner, eller utvalgte brukere. Disse valgene kan endres med et enkelt klikk.

- Disse menyene vil gjøre det lett å velge nøyaktig hvilket publikum som skal få se det du vil dele, skriver Facebooks produktsjef Chris Cox i en blogg.

Videre innfører Facebook en slags ”angre-knapp”, slik at hvis du ombestemmer deg om hvem som skal se et innlegg du har delt, kan du endre dette selv etter at innlegget er lagt ut.

Tagge-funksjonen har også blitt endret. Tidligere dukket bilder og innlegg der en bruker er blitt tagget automatisk opp på brukerens profilside, mens nå får du mulighet til å godkjenne eller avvise tagget innhold før det dukker opp på din profilside. Men selv om det ikke er mulig å blokkere tagget innhold fra å dukke opp på andre brukeres sider, er valgene for å fjerne tagger blitt tydeligere.

Svar på tiltale?

Siden Google+ ble lansert, har Google hevdet at selskapets sosiale nettverk tilbyr enklere og mer effektive måter å dele innhold på enn konkurrenten Facebook. Google har sagt at Facebooks personvern- og innholdsdelingsfunksjoner er for kompliserte og upraktiske, noe som medfører at brukerne deler innhold med et større publikum enn det de kanskje er klar over.

Hvorvidt Google+’ Circles (vennekretser) er bedre enn Facebooks funksjonalitet kan selvsagt diskuteres, men det virker likevel opplagt at Facebook gjennomfører denne ansiktsløftningen for å møte eventuelle konkurransefortrinn Google forsøker å skaffe seg med Circles.

Google+ har nå anslagsvis 25 millioner brukere, mens Facebook har i overkant av 750 millioner brukere.

Facebooks nye design rulles ut til alle brukere i løpet av de kommende dagene, og når de dukker opp får du mulighet til å bli med på en gjennomgang av alle de nye funksjonene fra din profilside. Du kan lese mer om hva som er nytt her.