Sponser norske bloggere

Sponser norske bloggere

Bloggerwave tilbyr norske bloggere penger for å skrive produktomtaler. – Vær forsiktig, sier en norsk bloggekspert.

Vil du tjene noen ekstra kroner på bloggen din? Danske Bloggerwave mener de har løsningen. De har plukket opp et konsept som har bredt om seg i USA og forteller til Computerworld at de har flere tusen bloggere i Danmark som benytter seg av deres tjenester.

- Vi har en stor database og mange tusen bloggere er koblet til oss, sier Jacob W. Lemmeke i Bloggerwave.

Konseptet er enkelt: Du oppretter en konto hos Bloggerwave og melder inn bloggen din. Folkene i Bloggerwave sjekker den. Etter at bloggen eventuelt blir godkjent, kan du logge deg inn på Bloggerwave og få en oversikt over et stort antall oppgaver du kan velge i.

LES KANALBLOGGEN: Å blogge seg selv i foten

Finner du noe av interesse, skriver du en omtale av produktet. Bloggerwave sjekker omtalen og sender deg mellom 30 og 100 kroner hvis de er fornøyd.

Det handler altså ikke om full redaksjonell frihet, til tross for at Lemmeke forsikrer om at bloggerne kan skrive hva de ønsker. Det er heller ikke slik at alle blogger blir akseptert.

Kritikk

Konseptet sponsorblogging har fått en del kritikk på grunn av at betalte produktomtaler er noe som skys som pesten i tradisjonell journalistikk.

Lill Kristin Tvinde har nettopp levert en masteroppgave om blogging og markedsføring ved Handelshøyskolen BI. Hun forteller at det etter hvert har blitt vanlig i USA å sende gratis vareprøver til kjente bloggere, mot at de omtaler produktene i bloggen sin. Altså får de ikke direkte betaling, men "gaver".

LES OGSÅ: IDGs BLOGGER

- Resultatet har slått begge veier. I flere tilfeller hvor selskaper har tilbudt penger til bloggere i skjul, har det gått galt. Det har blitt oppdaget, og andre bloggere har kastet seg over dem. Selskapene har blitt latterliggjort og har måttet iverksette unnskyldningskampanjer, sier hun

Er du en blogger som begynner å tjene penger på Bloggerwaves tjenester, tar du en risiko, hevder Tvinde.

- Å være blogger med et respektabelt antall lesere og mottar penger for å skrive om produkter, mener jeg går ut over deres integritet som ekte blogger. Å motta vareprøver, og å kunne velge selv om man vil skrive om det eller ei, er noe annet. Jeg er redd for at den grensen skal krysses. Bloggere skal være en vakthund, ikke et kjæledyr, sier hun.

Lemmeke hevder at dette ikke er noe problem fordi alle slike omtaler skal klart merkes som en kommersiell blogg.

- Det vil stå helt klart og tydelig at dette er kommersielt innlegg, sier han.

Les om:

Sosiale Medier