Beinhard kamp om bredbåndskunder

Kunder og konkurrenter reagerer på Vikens bredbåndsselgere.

Publisert Sist oppdatert

- Det er de reneste cowboytilstander, sier samfunnskontakt i Get, Øyvind Husby, til Aftenposten.

Han har forteller at flere Get-kunder landet rundt har blitt usikre og tatt kontakt etter å ha fått konkurrentens bredbåndsselgere på døra.

Kampen om bredbåndskundene spisser seg kraftig til. Teknisk Ukeblad-journalist og sivilingeniør Odd Richard Valmot er en av de som reagerer kraftig på måten Get-konkurrent Viken Fibernett forsøkte å selge ham bredbånd. Han sier han tok selgeren i både dårlig kunnskap og i direkte løgn. Nabo Arne Wasa tror mange fort kan bli lurt til å si opp et fullverdig tilbud.

- For oss mindre teknisk innvidde, er det vanskelig nok å forholde seg til tekniske detaljer, om vi ikke også skal bli presentert for faktiske feil, sier han til Aftenposten.

Flere deler erfaring

Get har også sett seg lei av cowboy-tilstandene.

- Vi reagerer kraftig på det vi opplever som systematisk feilinformasjon fra Viken. De påstår at våre produkter er utdaterte og at kundene riskerer svarte tv-skjermer om de ikke bytter til fiber, sier Husby til Aftenpsoten.

Både og Canal Digital og Telenor stemmer i. Canal Digital og Get har sett seg nødt til å sende brev til sine kunder med informasjon og advarsler mot Viken.

Sparket selgere

Viken selv beklager om selgere har kommet med feilinformasjon, og sier selskapet i enkelte tilfeller har sparket selgere som har brutt selskapets interne instrukser. Daglig leder Lise Skarpås har også forståelse for at noen synes det er uvant med dørsalg.

- Våre retningslinjer er klare på at selgerne skal opptre etterrettelig og ikke snakke negativt om konkurrerende produkter. Dette bestreber vi oss på å kvalitetssikre gjennom tett oppføling av egne salgs- og teamledere og coaching ute i feltet, sier hun til Aftenposten.