Hvem skal gi telefonkioskene wifi?

New York oppgraderer sine gamle telefonkiosker. Nå står telegigantene i kø med forslag til hvordan.

Publisert Sist oppdatert

Google kan være blant de håpefulle selskapene som skal fornye New Yorks telefonkiosker, og gjøre dem om til "kommunikasjonspunkter" med trådløsnett og mobillading.

Det mener i hvert fall PC World-journalist Stephen Lawson, som i en artikkel denne uka skriver om prosessen med å erstatte og fornye de gamle boksene.

Han forteller at søkeselskapet var blant 60 som møtte opp på et møte den tolvte mai for å diskutere et prosjekt for å erstatte eller supplere så mye som 10.000 betalingstelefoner rundt om i byen. Andre store selskaper som møtte var Samsung, IBM, Cisco, Verizon Wireless, Cablevision og Time Warner Cable.

Nå er fristen til å komme med forslag ute, men hvem som har levert inn er foreløpig uklart.

Så, hva foregår? Jo, du skjønner.

New York City gikk ut første mai i år med en såkalt "Request for proposals", en slags åpen anbudsrunde, for å bygge et by-omfattende trådløsnett og moderne "information hubs", der hvor byens tusenvis av telefonkiosker er i dag.

Målet er å opprette et av de største gratis trådløsnettene i landet.

- I mange år var spørsmålet "Hva skal vi gjøre med telefonkioskene?", og nå har vi endelig funnet svaret. Vi kan markant forbedre folks tilgang til bredbånd, vi kan få i gang nye og innovative digitale tjenester, og vi kan øke omsetningen i byen. Alt uten at skattebetalerne trenger å betale en krone!

Det sa en åpenbart frelst ordfører Bill de Blasio i en pressemelding fra kommunen før sommeren.

Planen er at teleselskapene, i en åpen "Request for proposals" skal komme opp med løsninger som gjør prosjektet drivverdig.

Og skal man dømme etter spørsmålsrunden de deltagende selskapene har vært med i så langt er det mange som tenker på hvordan dette prosjektet kan gjennomføres og skaffe penger i kassa. Selskapene spør om de kan ta betalt for ekstratjenester som lading, om de kan ha digitale tjenester inni løsningen som koster penger, og ikke minst lurer de på hvordan og hvor mye reklame det kan være på de kommende kioskene.

Svaret fra kommunen er stort sett det samme hver gang: "Respondents should submit proposals in this regard." Eller, på godt norsk: "Kom med forslag, vi er åpne for det meste".

Så, hva blir det? Reklamefinansierte kunstinstallasjoner? Små mobiltelefonbutikker? Skjermer som viser siste episode av Jimmy Kimmel? Eller kanskje telefoner? Vel, det er det ingen som vet ennå.

New York Departement of Information Technology & Telecommunications (DoITT) planlegger å bestemme seg for hva de velger før utgangen av 2014.