BEHOLDER LENGER: I lang tid har trenden vært at vi bytter mobil stadig oftere, men nå har det snudd.

Mobilen - dyrere å kjøpe, dyrere å bruke

Nordmenn bruker mye mer penger på dyre mobiltelefoner og litt mer på bruken av dem (abonnement), men for første gang beholder vi mobilen lenger før vi bytter.

Publisert Sist oppdatert

Det viser seg nå at det i første halvår i år ble solgt 29 prosent færre mobiltelefoner i Norge enn i tilsvarende periode i fjor, men målt i omsetningsverdi er det nesten uendret. Gjennomsnittsprisen har steget med hele 44 prosent. Toppmodellene koster nå gjerne 7.000-8.000 kroner uten subsidier og det er akkurat dem vi kjøper mye av. Og de som bytter oftest er ungdom.

- Nordmenn kjøper fortsatt mobiltelefoner på øverste hylle, det er flaggskipmodellene som vi vil ha. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier direktør Jan Røsholm i Elektronikkbransjen til Computerworld på telefon fra IFA-messen i Berlin der han la fram nye bransjetall for 1. halvår.

- I lang tid har trenden vært at vi bytter stadig oftere, men nå har det snudd, Stiftelsens forbrukerundersøkelse viser at de yngste forbrukerne skifter ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper. Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 år har den nærmere tre år. Det er et paradoks at de man skulle tro har dårligst råd bytter oftest, sier Røsholm.

Han presiserer at Iphone ikke er med i halvårstallene, men at det trolig ikke ville endret konklusjonene da Apple ikke hadde noen lansering i 1. halvår mens Samsung hadde det.

Hva koster mobilbruken?

Til tross for at mange av oss bruker 2.500 kroner årlig på selve mobiltelefonen (Regnet ut fra en innkjøpspris på vel 6.000 kroner/2,5 år) bruker vi likevel mer på å bruke den. Den klart beste målestokken på det er mobiloperatørens månedlige inntektsgjennomsnitt – mobil ARPU. Målt i forhold til 1. halvår 2014 mot første halvår 2015 økte ARPU hos Telenor fra 295 til 317 kroner. Hos Telia Sonera er bildet noe mer differensiert. De har en nedgang på fra 298 kroner til 271 kroner i vanlige (Post-Paid) abonnement og kraftig økning på kontantkort. Forklaringen er at i årets tall er Tele2-kundene kommet med og de har nok hadde lavere ARPU enn NetComs opprinnelige kundemasse.

Bruker vi Telenors tall, som er mest pålitelige her, bruker deres kunder på årsbasis 3.804 kroner på sine abonnement mens de bruker omlag 2.500 kroner på selve mobilen. Også om vi bruker TeliaSoneras tall koster fortsatt bruken noe mer enn terminalen. Samlet blir det en årlig kostnad for snittbruken i Norge 1. halvår 2015 på 6.300 kroner. I tillegg kommer så kjøp av innhold og ulike Apper. Til fradrag kommer kampanjepriser og rabatter mot binding av abonnement.

Ettersom mobiltallene er individbaserte og fastnettabonnement basert på husstander, er det helt klart slik at vi bruker mye mer på mobil enn på fastnett. En norsk snittfamilie på vel to personer, bruker fort 12-15.000 kroner på mobilterminal, bruk og mobilt innhold samlet mens familien i snitt bruker 632 kroner per måned på bredbånd og TV tilsammen basert på Telenors tall. (Mange fiberoperatører har høyere ARPU på bredbånd og Get noe lavere)

Nettbrettsalget stuper

For nettbrettene er det et dramatisk fall i antall solgte enheter i 2015.

– Det selges 83,5 prosent færre nettbrett i første halvår 2015 enn samme periode i fjor. Dermed fortsetter den kraftige nedgangen vi så ved årsslutt. Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PCene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier Røsholm.

Stiftelsen Elektronikkbransjen ser også på salget av smartutstyr, som aktivitetsarmbånd og smartklokker, og hodetelefoner gjennom en undersøkelse gjort av IBA Analyse.

I forhold til fjoråret har salget av både smartklokker og aktivitetsarmbånd doblet seg. 240.000 nordmenn sier de har et aktivitetsarmbånd som kobles til mobilen, og 80.000 sier de har en smartklokke.