TO NYE TOPPMODELLER: Samsung lanserer smarttelefonene Galaxy Note 5 og S6+ rettet mot det profesjonelle premiummarkedet. Foto: PCW US

Ny Note 5 og S6 Edge+ fra Samsung

To sider av samme store sak og pennen er ditt våpen. Eller ei. Kun S6 Edge+ kommer til Norge.

Publisert Sist oppdatert

I en stor lansering i New York i går kveld, norsk tid, slapp Samsung en oppdatering til Note-familien og et litt mer overraskende tillegg til S6-serien.

De to 5,7-tommers smarttelefonene er svært like i maskinvare, men med noen forskjeller i design.

Ikke Note for Norge

Den største forskjellen er nok den digitale pennen. Den som liker å notere, krote, tegne, finjustere og utføre annet finarbeid på smartmobilen kan glede seg over at pennen har fått følge av nye funksjoner og app-er for bruk.

Det vil dessverre drøye før norske brukere kan glede seg over en oppgradering. Foreløpig er det kun Nord-Amerika og enkelte markeder i Asia som får tilgang til Note 5

Den som bare vil ha en profesjonell smarttelefon litt over normalen i skjermstørrelse, kan glede seg over S6 Edge+.

Oppdollet

Edge 6+ ser ut til å være en litt større versjon av Edge 6, som Samsung slet med å levere nok av i forrige kvartal. Det skyldes den kurvede skjermen som av en eller annen grunn har gitt den produktnavnet Edge.

På innsiden er det samme prosessor, en åttekjerners Exynos-variant. Jobbeminnet er økt til 4 gigabyte, og batteriet har fått 400 mAh ekstra, til 3000 mAh. Det betyr ikke at batterilevetiden blir bedre enn i S6 Edge, siden skjermen trekker mest strøm og den 0,2 tommer større.

Responsen fra vårt amerikanske søstermagasin er at produktet virker malplassert både som produkt og i lanseringstidspunkt. 

Samsung lanserer også sin egen betalingsløsning, Samsung Pay. og de har oppdatert Knox-sikkerhetsløsningen i begge modeller.

Konkurrere i tett felt

Det var den opprinnelige Note-modellen som startet ballet som førte til at normal skjermstørrelse for smarttelefoner er på over fem tommer. De to nye telefonene skal derfor konkurrere i tett felt med toppmodellene fra alle andre seriøse leverandører.

Koreanerne trenger økt salg for å beholde plassen på toppen av smarttelefonmarkedet. Sterk konkurranse fra billigere smarttelefoner fra Kina har økset markedsandeler fra selskapet, og andre kvartal hadde de også leveringsproblemer av toppmodellen S6 Edge.

Det er også analytikere som hevder at smarttelefonmarkedet i premium-sjiktet er i ferd med å dabbe av etterhvert som det når et mettningspunkt. Når alle skal ha smarttelefoner, vil flere kjøpe rimeligere modeller i mellom-sjiktet og billigsjiktet. 

Ikke at det nødvendigvis er dårlig nytt for Samsung, som har et stort utbud av modeller av enklere slag. Men det kan endre dynamikken i markedet, siden andre produsenter ikke har annet enn premiummodeller. På den andre siden finnes det alltids noen som kan produserer lavpris billigere.