ULIKE: Konsernsjefene i henholdsvis Telenor og Lyse, Toril Nag, hadde ulike tilnærminger til fremtiden under Telenor Expo.

ULIKE: Konsernsjefene i henholdsvis Telenor og Lyse, Toril Nag, hadde ulike tilnærminger til fremtiden under Telenor Expo.

Telenor sliper knivene

Telenor satser i bredden i alle sine markeder. I Norge er det også en prioritet igjen å ta markedsandeler i det faste bredbåndsmarkedet.

- Det er uakseptabelt å tape markedsandeler på fast bredbånd i Norge. Vi satser mer på fiber og vi satser mer på bredbånd, sa konsernsjef Sigve Brekke til Telecom Revy under konferansen Digital Winners onsdag.

Balansen mellom kobbermoderniseringen og FFTH er noe Telenor internt diskuterer i disse dager.

- Det er godt at så mange har sett lyset bokstavelig talt. Lyse og Altibox har som mål å nå 500 000 kunder før 2018. Og det skal vi greie. Vi har alt 438 000 kontrakter. Konkurranse med Telenor har det alltid vært og vi hilser konkurransen velkommen. Det gavner sluttkundene, sier Toril Nag etter at hun også var en av foredragsholderne på Digital Winners i Telenor Expo.

Mest å lære i Asia

- Telenor er ikke lenger og skal ikke lenger være en ren teleoperatør. Vi skal være en bred digital tjenesteleverandør. Det er ikke til Silicon Valley jeg drar for å lære, men til Asia for eksempel til Alibaba i Kina. 8 av 10 globale leverandører innen IT er nå i Asia. Asia er en digital "fronrunner", sa Brekke i sitt foredrag.

Han skisserte fire vekstområder innen tjenesteområdet der Telenor vil vokse både via partnerskap og egne tjenester. De er finansielle tjenester. eHelse, eHandel og utdannelse. Et av de beste eksemplene på det er samarbeidet med Schibsted om rubrikkmarkedet både i Asia og Sør-Amerika.

- Norge er testsenter for avanserte nye tjenester. Vårt mål ikke minst i Asia er å være lokale og relevante. Vi har en enorm fordel med aksess til 200 millioner kunder. Vi har en annen og bedre nærhet til disse enn Google og Facebook. Derfor kan vi spesielt i Asia konkurrere med de store gigantene på tjenestesiden. Blant annet derfor har vi nå investert i to banker i Pakistan og Bangladesh, sa Brekke.

- I et modent marked som Norge har du stor glede av suksessen til Google og Facebook blant annet fordi de er drivkraft i den trafikken som dobler datatrafikken i mobilnettet årlig. På den andre siden er de dine konkurrenter på tjenestesiden. Hvordan vil Telenor møte disse i gigantene?
- Framfor alt via gode partnerskap. Den tid er forbi da vi kan kontrollere hele verdikjeden. I tillegg er Norge viktig for hele konsernet i de kontinuerlige bestrebelsene på å være teknologisk ledende, svarer Brekke.

Det faktum at Telenor ønsker å ekspandere i bredden betyr på ingen måte at de glemmer "core business".

- I Norge bruker 76 prosent mobilen til datatrafikk, i Sverige 70 prosent og i India 22 prosent. Her hjemme dobles datatrafikken årlig i mobilnettene. Det er enda større potensial i Asia. I Myanmar får vi en million nye kunder i måneden og har nå passert 12 millioner kunder. Det gir oss vekstpotensial både i Asia og hjemme, sier Brekke.

Han ser blant annet store muligheter innen eHelse også i Norge..
- Vi er i diskusjoner med over 100 kommuner på det punktet. Her er vi bare i den spede begynnelsen på å utnytte mulighetene, sier Brekke.

Forøvrig en konsernsjef som i går sto på scenen i dongribukse og sort skjorte. Også det et nytt signal fra Telenors side.

Lyse og Telenor

Det var på konferansen verdt å merke seg Toril Nags og Brekkes ulik tilnærming til nye tjenester. Toril Nag brukte mye tid på å poengtere sammenhengen mellom energi, smarte løsninger for hjemmene og smarte byer.

- Hvis tre Teslaer lader samtidig i garasjen, er det ikke sikkert du får strøm til kokeplata. SmartGrid er viktig for Lyse og med smarte HUBer i forbindelse med AMS, kan vi nå et helt nytt marked. Slike smarte gateways har nå 20 000 i Rogaland fått, sa Toril Nag som poengterte engasjementet i å gjøre Stavanger-regionen smartere. For Lyse er smarte energi smarte hjem/byer det fremste på tjenestesiden.

Både Brekke og Nag inviterer forøvrig det nye byrådet i Oslo til diskusjon om en smartere hovedstad. Statsministeren var hos Telenor tirsdag. I går på Digital Winners i Telenor Expo var det kanskje det nye byrådet som burde vært der.   

 

Les om: