Kvittet seg med pc-supporten

IT-SJEFEN: Tom-Erik Korsviken i Norli Libris har gitt it-avdelingen bedre tid, så de kan skape verdi.

Publisert Sist oppdatert

- Hva er den viktigste utfordringen i jobben din akkurat nå?

- Norli og Libris har fusjonert og er nå den største aktøren i bokhandelbransjen. Den viktigste utfordringen akkurat nå er å sørge for rett tilpasning av it til den nye organisasjonen. Det betyr at vi må ta en del valg organisatorisk og teknologisk. Vi må løse utfordringene for forretning på relativt kort sikt samtidig som vi må tenke langsiktig. Felles ERP med funksjonalitet som støtter behovene til både Norli og Libris er det som står øverst på listen akkurat nå. Vi står også foran noen spennende tider i forhold til hvordan vi kan levere de gode løsningene til butikkkundene våre. Her er det viktig å lytte til kundens behov samtidig som vi som selskap kan benytte vår styrke som faghandel på bok i Norli og Libris.

- Hva er du mest fornøyd med at du har fått til i bedriften din?

- Jeg er relativt nyansatt med bare to og en halv måned i jobben, så det er begrenset hva man kan få til på den tiden. En ting som vi har gjort etter at jeg kom på plass er å outsource pc-support slik at den interne it-avdelingen ikke bruker så mye av tiden sin på håndtering av pc-plattform og periferiutstyr. Vi flytter it-avdelingen nærmere det som gir verdi for butikkene og ikke minst kundene.

- Hvordan stiller du deg til cloud computing?

- Det er mye som ikke har satt seg enda i forhold til Cloud Computing. På noen områder ser jeg gode muligheter, men på andre så er jeg mer reservert i forhold til om man skal ta spranget. Jeg tror at sikkerhet er noe som er og blir veldig viktig siden man åpner for fleksibilitet og tilgjengelighet. Det er helt klart nyttig å kunne kjøpe it som en tjeneste i flere settinger istedenfor å håndtere alt selv.

- Hvor mye fri programvare bruker dere?

- Vi bruker lite fri programvare. På noen områder, som for eksempel intranett, benytter vi dette. Vi har ikke noen strategi om å bruke enten det ene eller det andre, men skal basere oss på riktig teknologi basert på behovet fra forretningen. Det handler i større grad om tilgang til kompetanse, utbredelse av teknologi i Norge, teknologiens "robusthet" samt den totale kostnaden i programvarens livsløp.

- Hva er it-sjefens viktigste oppgave slik du ser det?

- It-sjefen skal være bindeledd mellom it og forretning. Man må balansere det å være offensiv på å tilby løsninger som kan påvirke topplinje og bunnlinje positivt, samtidig som man skal redusere kostnader og effektivisere. Det er da viktig å legge til rette et riktig og godt nok teknologisk fundament som man kan bygge videre på slik at det gir fleksibilitet til å endre teknologien i takt med forretningen. Det handler om å forstå forretningen og ta de tilhørende rette teknologiske veivalgene.

- Hvem rapporterer du til?

- Jeg rapporterer til administrerende direktør og er medlem av ledergruppen.

- Hvem skal svare på disse spørsmålene neste gang?

- Sissel Bleivik som er it-sjef i Aschehoug.

Navn: Tom-Erik Korsviken

Hvor: Norli Libris AS

Antall ansatte: Mellom 600 og 700 i butikkene

It-avdeling: 7 ansatte

It-budsjett: Ikke oppgitt