Norsk helse-komet i godt selskap

Gjennom HP, Microsoft og Cisco har Imatis fått salgskanaler andre norske selskaper bare kan drømme om.

Publisert Sist oppdatert

Imatis-sjef Morten Andresen er en travel mann. Mens en delegasjon fra Tyskland får informasjon om selskapets produkter, er han allerede på vei ut igjen til en ny samtale på Fornebu.

- Vi er midt i anbudsrunder. Pressen står høyt på listen vår, men kunder i en anbudsrunde enda et hakk høyere, smiler han.

Andresen har god grunn til å smile. Imatis er i ferd med å gjøre noe ganske stort i norsk sammenheng. På den store amerikanske HIMSS-messen for teknologi og helse, var selskapet representert som partner av både Cisco og HP. For å vise hvor unikt det var: Cisco hadde i alt tre partnere med på standen, mens HP hadde en. Og det var norske Imatis.

- Det var seks til åtte folk fra oss permanent til stede, og vi fikk også hjelp av Cisco og HP, men til tross for det var det kø hele tiden. Å stå på stand med disse to, er det ikke mange norske selskaper som har gjort. Bare etter HIMSS har vi kontakter med 22 sykehus i USA som skal nybygges, sier Andresen.

Kommunikasjon

Imatis er et forholdsvis nytt selskap. Det ble for en tid tilbake skilt ut fra Cardiac for å rendyrke helsekonsepter. Selskapet har 75 ansatte. Rundt 25 jobber med produktutvikling, mens 25 skreddersyr og integrerer løsningene i ulike prosjekter rundt omkring i Norge.

Hovedproduktet til Imatis er en kommunikasjonsløsning for sykehus som samler alle typer for informasjonsutveksling på samme plattform.

- Plattformen, som er basert på Ciscos unified communication-teknologi, brukes til både meldinger, tale og annen informasjonsutveksling. Det gjelder til og fra helsepersonalet, til og fra pasienter, men systemet tar også i mot informasjon fra heiser, alarmer eller andre systemer for bygningskontroll, forteller Andresen.

Løsningen kombinerer videre mobiltrafikk, datatrafikk, og ip-trafikk fra telefoner, håndholdte enheter, pc-er og pasientterminaler.

Sterkt samarbeid

Er sterkt samarbeid med Cisco og HP en viktig del av selskapets strategi. I tillegg har Imatis inngått fellesprosjekter med Microsoft og Telenor, som utfyller helseklyngen ved St. Olavs sykehus i Trondheim, og som også utgjør partnere rundt HPs nye helsesenter i Oslo.

- Tyske interessenter har vi fått gjennom Microsoft, mens vi i USA selges gjennom Ciscos og HPs salgskanaler. I Norge implementerer vi våre løsninger selv, og tilpasser dem til behovene fra hvert sykehus. I USA selger vi gjennom våre partnere, og overlater integreringen av programvaren til andre, sier Andresen.

Imatis får ikke bare henvendelser fra vestlige land, men opplever også hyggelig oppmerksomhet fra såkalte kommende markeder.

- Vi ser at mange fattige land satser på helse. Det kan sammenlignes med Norge på 70-tallet, da vi som forholdsvis fattig nasjon hentet inn amerikansk ekspertise på olje og gass. Nå bygger mange land opp helt nye sykehus, og har i forretningsplanen at de skal hente inn en prosentandel av inntektene fra Europa og USA, forteller han.

Utfordring

Andresen mener helsevesenet både nasjonalt og internasjonalt står foran enorme utfordring. Utgiftene øker i en takt som ikke er bærekraftig, blant annen med hensyn til behovet for arbeidskraft.

- Vi har nødt til å effektivisere helsevesenet. Vårt produkt er midt i blinken når du skal gjøre livet lettere for både helsepersonalet og for pasientene, sier Andresen.

Imatis har også et lite kontor i Boston, noe som er et resultat av støtte fra Innovasjon Norge.

- Da vi startet fikk vi høre av Innovasjon Norge at vår sjanse for å lykkes på det amerikanske markedet som norsk selskap, var mellom to og tre, på skala til ti. Det antyder hvor vanskelig de anser det å ha suksess på den andre siden av Atlanteren. Nå, seks måneder senere, får vi høre at de tror våre sjanser ligger på åtte, sier Andresen.

Han mener det er en fordel å drive med kommunikasjon som norsk selskap.

- Amerikanere mener it-tyngepunktet ligger i Silicon Valley. Men når det gjelder telekom har Norden gjennom Nokia og Ericsson et godt navn. Vi blir tatt på alvor, sier han, før han spurter til drosjen til et nytt møte.

Imatis

Virksomhet: Unified communication til helsesektoren, først og fremst sykehus

Etablert: Var tidligere en del av tidligere Cardiac, som nå er delt opp i Imatis (helse) og Baze (industri)

Omsetning: Cardiac 68 millioner kroner i 2007, 48 millioner i 2006. Imatis har ikke egne tall før 2008.

Hovedkontor: Porsgrunn. Ellers kontorer i Trondheim, Oslo og Boston.

Konkurrenter: Leverandører av kliniske systsmer

Ambisjon: Å være med på å revolusjonere kommunikasjonen i helsesektoren, slik at ventelistene forsvinner.

Liten i utlandetNorsk eksport av programvare beløp seg til 4,3 milliarder kroner i 2007, ifølge IKT-Norge. I denne artikkelserien ser Computerworld nærmere på mindre, norske selskaper med store ambisjoner i utlandet.