NDC danker ut USA-konferanser

Kombinasjonen utviklerteknikk og utviklerprosess gjør at Norwegian Developers Conference trekker folk selv i krevende tider.

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder Kjersti Sandberg i Programutvikling er arrangører av Norwegian Developers Conference (NDC), som har en deltakerøkning på sju prosent. Hun mener kombinasjonen som er valgt i år, med to dager konkret rettet inn mot utviklere, og en dag dedikert til utviklingsfilosofi gir en god balanse. Sandberg understreker at limet som får konferansedagene til å henge sammen er testdrevet utvikling.

Microsoft er partner, og mye av deres teknologi er vektlagt de to første dagene av konferansen.

- Men fredag er scrum/lean/smidig som står i fokus, og da bygger vi mer bruer mot andre utviklingsteknologier, forteller Sandberg.

- Egne dagspass gjør at den som vil være med på denne dagen kan få til det.

Mot strømmen

Det er mange tunge innledere under årets konferanse, og i en samtale med Tim Huckaby understreker han at NDC går mot strømmen.

- Det mest imponerende er at kjente, tradisjonsrike konferanser i USA kanskje samler 300. Her samler de tusen! smiler Huckaby

- Det er inspirerende å være her, jeg har for eksempel aldri hatt innledninger i samtlige sesjoner en hel dag.

VISUALISERING: Tim Huckaby fra InterKnowlogy innledet om mulighetene som ligger i visualisering og WPF for utviklere. (Foto: Dag-Rune Z. Vollen)

Huckaby er sjef for InterKnowlogy, et selskap med visuelle løsninger og berøringsskjermer som spesiale. Som partner med Microsoft utviklet de programvaren for den store pekeskjermen ”Surface” som ble demonstrert tidligere i år.

- Min jobb er egentlig å peke folk i riktig retning. Windows Presentation Foundation, Silverlight, XAML-støtte og annen støtte for visualisering i .net-rammeverket er muligheter som ikke er fullt ut utnyttet, sier Huckaby.

- Men i disse finanskrisetider hvor store og langvarige utviklingsprosjekter er uaktuelle kan det å ta i bruk slike verktøy redusere utviklingstid og få nye gode ideer ut i produksjon raskt.

Full fart på nett og papir

En slående observasjon er web og papir er populære der de er best. Det sosiale verktøyet og Mikrobloggetjenesten Twitter brukes både til å presentere høydepunkt og tilbakemeldinger til arrangøren

- Den første dagen tvitret det rundt tusen meldinger med NDC-tag via Twitter, forteller Siw Emanuelsen, salgsleder hos arrangøren Programutvikling.

- Vi regner med at rundt halvparten av deltakerne er aktive tvitrere.

Arrangøren har sett nytten i å bruke twitter som stemningsverktøy og mulighet for direktekommunikasjon. Et flertall kommentarer i twittermeldingene på et tidspunkt klaget over lav temperatur i konferanselokalet, noe som omgående ble justert.

Hos standen til Bookworld (vi presiserer at BookWorld eies av samme selskap som eier og gir ut Computerworld, journ.anm.) er Kjell Klausen og Kjetil Fjellmann opptatte boklempere. De fleste foreleserne anbefaler bøker for å lære mer, og standen er godt besøkt av kjøpere som følger oppfordringen.

- Her er det fullt trøkk. Vi har bestilt inn mer av populære titler vi allerede har gått tom for, forteller Kjell Klausen.