Ut i verden med virtuelt skrivebord

Vinstra-selskapet Intelligent Quality er klare for verdensmarkedet med sitt nye produkt Iqopia.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag denne uken var en stor dag for det ikke lengre så lille norske selskapet IQ (Intelligent Quality). Selskapet har nå 70 ansatte, og gründer samt tidligere administrerende direktør Jonny Tungen, har tatt et steg til side for å jobbe med innovasjon – med tittelen Chief IQ.

LES OGSÅ: Vokser videre på Vinstra

- Vi har jobbet lenge og mye mot denne dagen, sier Jonny Tungen.

Computerworld møter Tungen, kommunikasjonsdirektør Rune Støstad og Martin Petterson i selskapets nye lokaler i Hausmansgate i Oslo.

- Vi har nå en komplett løsning for bedrifter som ønsker virtuell desktop til sine ansatte. Visjonen vi hadde i 2003 var at brukerne skulle jobbe uavhengig av tid, sted og terminal. Det har vi fått til med Iqopia, sier Tungen.

Det nye produktet er et resultat av kombinerer løsninger som IQ har jobbet med i flere år, og som selskapet allerede har flere kunder på.

- Vi omsatte for 56 millioner kroner i fjor, så det er ikke slik at vi bare har gått og ventet på dette produktet. Vi har fått inn penger underveis selv om vi har vært et typisk utviklingsselskap, sier Chief IQ.

Virtuell arbeidsflate

Iqopia er en arbeidsflate som er tilgjengelig for brukerne både fra pc og mobiltelefon. Det virtuelle skrivebordet gir tilgang til forretningsapplikasjoner, kontorprogrammer som Microsoft Office og epost - men også tjenester som går inn i den private sfære.

- Jobb- og privatlivet glir for de fleste inn i hverandre. Derfor har vi lagt opp til at man kan ha private tjenester i Iqopia også. Vi går over i tredje generasjons internettbruk - det må også bedriftene ta konsekvensen av, sier Tungen.

På arbeidsflaten kan brukeren legge inn sin nettbank, sosiale nettjenester som Facebook og epost – under en ”singel sign on”. Når du logger deg på det virtuelle skrivebordet kommer du først inn på intranettet. Her kan bedriften legge ut informasjon som faktisk blir lest – fordi det ikke er noen vei utenom.

Iqopia-konseptet består av tre moduler; desktop, backoffice og infrastruktur. Infrastrukturen er plattformuavhengig. Les videre på neste side!