Gule Sider inn i rabattkampen

Lanserer Deals på mobilen for å kuppe det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Gule Sider vil ikke sitte på sidelinjen og se internasjonale aktører som Groupon, Google og Facebook få grep om hele nettrabattmarkedet i Norge.

Den norske opplysningstjenesten lanserer nå sin egen rabattjeneste, som de har gitt navnet «Deals», nøyaktig det samme som Facebook har kalt sin.

Meningen med slike tjenester er å tilby deg dagsaktuelle tilbud på hummer og kanari i lokalområdet, som gjerne gjelder i begrenset tid og tidvis også i begrenset antall. Kort fortalt en internettversjon av de gode, gamle rabattkupongene.

Gule Sider planlegger å tilby både riksdekkende og lokale tilbud med minst 50 prosent rabatt.

Mobilt

Gule Sider vil først og fremst bruke mobilen som kanal for sine tilbud, og blir dermed blant de første på det norske markedet til å gjøre dette. I Norge har konkurrenten og pionéren Groupon, etablert i 2008, en nettside (som riktignok kan besøkes fra mobiltelefon), men ingen egen app.

Facebook Deals (og Facebook Social Deals) er ikke engang lansert her til lands, ei heller Google Offers som bare er i betatest foreløpig.

- Markedet for Deals er i vekst og vi mener mobilen er ypperlig kanal for å tilby Gule Sider Deals. Det er nyttig for forbrukeren å sjekke denne typen tjenester mens man er på farten og kjøpet kan gjennomføres direkte i Gule Sider-appen, sier nordisk mobilsjef i Eniro, Tommi Larsen, i en pressemelding.

Barskere «deals»

Tjenesten skal bli en fast del av Gule Sider, som også omfatter produkt-, person-, bedrifts- og tjenesteoppslag samt kart.

Administrerende direktør i Gule sider Morten Algøy påpeker at det neppe skal bli noe problem å få på plass gode «deals» blant de nærmere hundre tusen bedrifter og leverandører som allerede har et kundeforhold til oppslagstjenesten.

- Vi ser at det har vært diskutert både i tradisjonelle og sosiale medier at gjengangeren blant dagens deal-tilbydere er tilbud på spa, neglestell og massasje. Flere har derfor gitt oss tilbakemelding om at de også ønsker seg «barskere» Deals, og det kan vi i Gule Sider gi dem. Derfor vil du i løpet av de første ukene også finne tilbud på oljeskift, bilvask, gocart og greenfee på Gule Sider Deals, sier han.

I første omgang vil brukere finne tilbud i Oslo og Trondheim, men planen er å utvide med flere byer i løpet av året. Det er først gulesider.no som får systemet, men i løpet av mai måned vil tjenesten også være tilgjengelig fra Gule Siders app.

- Ikke revolusjonerende

Facebook vet fortsatt ikke når deres Deals skal lanseres i Norge. Et knippe europeiske byer har fått det, og det skal fungere bra, ifølge Facebooks informasjonsbyrå Text 100, ved Jan Fredriksson. Planen er derfor å rulle det ut i resten av Europa samtidig, hvilket er et stort prosjekt, får Computerworld opplyst.

Groupon gjør det bra på verdensbasis. De er inne i 500 markeder og har i disse markedene over 70 millioner aktive brukere, har New York Times tidligere i vår oppsummert.

- Det at Gule Sider lanserer mobilapp er vel ikke akkurat revolusjonerende. Vi får se hvem som blir først i Norge, vi var i alle fall først i verden, sier Norges-direktør Bredo Johansen.

Han mener tilbudene Groupon har å by på langt fra mangler barskhet, slik Gule Sider antyder. Blant annet er go-cart og paintball er blant tidligere dealer i Norge. Det er også Rallykjøring og kjøring med RIB-båt, ifølge Johnsen.

Enkelte norske bedrifter har allerede egne rabatt-apps, for eksempel har Deli De Luca i lang tid hatt en app som gir spesialrabatt på enkelte produkter - noen produkter får du sågar gratis - for brukere av Iphone og Android.

Les også: Deli De Luca satser på Iphone

Andre eksempler er Narvesen, Shell, Anton Sport og Apollo.