FORSKJELLIG BRUKERSTØTTE?: Det spekuleres i at Windows 10 på alle enheter betyr forskjellig støtteperiode for hver enhetstype. Foto: Arkiv.

Ny usikkerhet rundt Windows 10-støtte

Med Windows 10 forsvinner versjonene. Nå stilles det spørsmål om hva det betyr for brukerstøtte og oppgraderinger fra Microsoft.

Publisert Sist oppdatert

Siden januar i år har Microsoft begynt å omtale brukerstøtten for Windows 10 som at den varer like lenge som livsløpet til enheten den er installert i.

Denne endringen betyr at selskapet med et slag har endret brukerstøtte-regimet Windows har hatt i noen tiår.

Ti år her og fem år der

Tidligere har Windows blitt støttet ti år etter lanseringen av hver versjon. De første fem årene har det vært fullt ut med oppdateringer, fikser og sikkerhetstettinger. De neste fem har det vanligvis dreid seg om sikkerhetsfikser.

Unntaket var Windows XP, som alt i alt viste seg å være en knallversjon av Windows som tre etterfølgende versjoner slet hardt med å gå forbi. Brukerstøtten ble utvidet flere ganger til den ble avsluttet i fjor, tretten år etter lanseringen.

Men Windows 10 kommer til å bli den siste hovedversjonen av Windows. Heretter er det kontinuerlige oppdateringer og fikser som gjelder, og en og annen større funksjonsoppdatering eller tillegg. Dette er blant de beste følgene av nettskytjenestemodellen Microsoft har adoptert.

Leie, eie, støtte, avgrensing

Nå er diskusjonen i full gang om hva dette betyr.

Selv om Microsoft skulle få til en såkalt leiemodell av Windows, der brukeren betaler lisens per måned eller år via nettskyen, vil dette ikke være effektivt for alle brukere. Eller alle typer enheter Windows er tiltenkt brukt i. For ikke å snakke om hvor brukerne og deres enheter faktisk er.

Det er spesielt viktig for bedrifter at dette avklares. Det er kjent at «LTSB» et av tre lisensløp som Microsoft legger opp til for virksomheter er et tiårsløp med garanterte oppdateringer, fikser og oppgraderinger. Men hva med andre lisensieringer til proffmarkedet Microsoft lever så godt av?

­– Vi vil ha mer å si om temaet snart, er alt Computerworld US får ut av Microsoft.

Dette tolkes som at selskapet ennå ikke vil snakke om det, fordi det kan tåkelegge markedsinnsatsen rundt Windows 10, eller fordi diskusjonene internt ikke er avsluttet.

Regnskapsoppsett

En antydning om hva tankegangen innebærer finnes i en uttale finansdirektør Amy Hood ga til en gruppe Wall Street-analytikere i april. Der snakket hun om å tidsavgrense inntektene til Windows etter «form-faktor», som er selskapets ord for design- og brukstyper av enheter.

Med andre virker det som om tanken er å innføre en type periodisering av inntekter knyttet til funksjoner i Windows-varianten installert i enheten ved salg. Dette vil innebære at selv om enheten oppdateres, sikres og fikses gratis av Microsoft, vil nye funksjoner i Windows etter en viss tid enten fordre innkjøp av ny enhet med Windows, eller kjøp av ny lisens.

Enda viktigere er at dette kan bety forskjellig garantert støttelengde knyttet til hvilken enhet det er snakk om. For eksempel at et nettbrett har et livsløp og støtte i  to år, en pc 3-4 år avhengig av om det er en bærbar eller stasjonær.

For enheter som kjører Windows 7 eller Windows 8.x og som aksepterer gratis oppgradering til Windows 10, kan dette innebære at brukerstøtten kan kortes inn kraftig. Windows 8.x har støtte til 2023, og Windows 7 til 2020. Men om dette livsløpet knyttes til enhetstype i stedet, vil det si at støtte kan slutte langt tidligere enn det.

Detaljer følger, forhåpentligvis

Hood selv ville ikke gå nærmere inn på hva dette innebar og sa at detaljer om dette ville komme nærmere lansering.

Periodisering er et regnskapsgrep som svært enkelt forklart brukes for å tilordne inntekter og kostnader til sammenhengende tidsperiode eller prosjekt, selv om fakturerte bruttoinntekter eller konstaterte kostnader kan dreie seg om flere perioder for samme bokførte sum. Dette gjøres for å få fram tall som viser reelle gevinster og tap for perioden.

Selv om man kan lure på hvor mange som reelt kjører en enhet med Windows i ti år, har den garanterte støtten vært et kjerneargument for virksomheter som har bygd infrastruktur. Styrken i en organisasjon som kan levere en slik garanti har bidratt sterkt til at Microsoft er en del av IT- fundamentet i langt de fleste virksomhetene.

Å gå vekk fra en slik garanti har dermed en symbolvirkning som hverken Microsoft eller partnernettverket helt veit hvordan de skal kunne takle.