EGEN INTELLIGENS: Samsung satser på sin egen Viv-teknologi som kunstig intelligens-plattform i sine smarttelefoner. Galaxy S8 til våren blir første modell. Foto: IDGNS Greenbot.

Samsung går for egen intelligens

I konkurranse med Google Assistance og Microsoft Cortana kommer selskapet til å bruke AI-teknologien Viv i Galaxy S8. I første omgang.

Etter at Google introduserte Assistance som en oppgradering til Google Now, regner mange med at de fleste i Android-leiren kommer til å ta i bruk denne AI-nære løsningen på sine smarttelefoner.

Samsung på egne veier

Men høvdingen sjøl, Samsung, velger å ta i bruk sin egen modifiserte Viv-teknologi i sine smarttelefoner. Første smarting som får dette er premiumhåpet Galaxy S8, som både skal rydde i asken etter Note 7 og følge opp storselgeren S7.

Senere skal samme teknologi utvides til andre teknologidingser Samsung-konglomeratet produserer, som kroppsnær mobil teknologi og hvitevarer. Dermed blir dette også teknologi som skal få konsernets produkter til å stå ut i konkurransen.

Åpen for tillegg

Implementeringen av Viv-AI kommer til å være åpen og hvilke tjenester man vil se er langt fra klart.

- Tredje-parts-utviklere vil kunne integrere og laste opp tjenester som bruker vår AI-agent. Selv om Samsung selv ikke skulle gjøre noe, så vil åpenheten for flest mulig tjenester gjøre at vår agent blir stadig smartere, enklere å utvide med nye tjenester og være i stand til å levere avanserte sluttjenester til kundene, sa direktør Rhee Injong til Reuters i Seoul i helga.

Rhee la til at Samsung også kom til å kjøpe flere selskaper og tjenester for å utvide AI-satsingen.

Rykter Wall Street Journal har plukket opp, er at Samsung kommer til å lage en egen tilgangsknapp på S8 for AI. Dette kommer til å være plassert på en høyoppløselig Amoled-skjerm som skal gå helt ut til sidene på nesten alle kanter av S8. Dette skal ligne utseendet til den nyeste Xiaomi Mi-smarttelefonen der skjermen dekker over 90 prosent av fronten til smartmobilen.

Sterk AI-konkurranse

Samsung har det også travelt. Google lanserte sin Pixel-familie med Google Assistance i forrige måned som den først Androiden med AI. Det er ingen tvil om at Google har ambisjoner om å bli en stor Android-leverandør, og da kan ikke den største smarttelefonleverandøren ligge på latsida.

Fra før har også Microsoft Cortana som AI i Windows 10 for pc-er og mobiler, og Amazon har også startet i det små med Echo og AI-lignende funksjoner i sine mest avanserte Kindler.

Kunstig Intelligens, AI, er i sine tidligste stadier, og teknologileverandørene jobber med mange forskjellige løsninger. Hverken teknologi eller implementering er uten konflikter.

Foreløpig er det snakk om å bygge automatiske løsninger som kan gi svar som naturlig tale på komplekse spørsmål stilt som tale eller tekst med naturlig ordlyd og setningsbygging, og utføre enkle oppgaver som følge av en instruks gitt som normal tale eller skrevet tekst.

Med andre ord skal man kunne prate med eller skrive til en digital dings som om den faktisk var smart og kunne tenke sjæl.

Språk og sikkerhet

Det teknisk vanskelige er at språk hverken er bygd opp eller har samme struktur fra land til land, eller fra verdensdel til verdensdel. De tre største språkene i verden, Mandarin, Spansk og Engelsk er eksempler på det. Men siden engelsk er lingua franca for Internett og digitalisering vil mye kommersielt komme dit først.

Automatiske responstjenester, bot-er, er også allerede i bruk, blant annet i samarbeidstjenestene Slack og Microsoft Teams og de er blant hovedsatsingsområdene til Facebook og deres kommersielle tjenestelag.

For at slike tjenester skal virke best mulig, må de ha tilgang til så mange informasjonslager som mulig. For en vanlig bruker innebærer det en god del mer enn tilgang til epost, kalender, kontakt- og oppgaveliste. Her er det snakk om tilgang til databaser, dokumentlager og registre i stort omfang, ofte med sensitive eller konfidensielle data.

Den andre store utfordringen er dermed hvordan dette skal fungere med regler for personvern, informasjonsvern og konfidensialitet. Disse reguleringene og sikkerheten knyttet til dem, og ikke minst brukernes oppfatning av hva som er OK og ikke, varierer nesten like mye som språk verden rundt.

For virksomhetene er det snakk om en ny sikkerhetshodepine som må lindres i digitaliserings-racet.

Viv ble forøvrig grunnlagt av noen av de som i sin tid utviklet den talestyrte søketjenesten Apple bruker i sine smarttelefoner.