STRATEGI: Å rekruttere og beholde talenter innen datasikkerhet krever en strategi, mener Mette Mowinckel i Capgemini. (Foto: Capgemini pressefoto)

Ansetter for å ansette

Capgemini tar grep for å sikre seg it-konsulenter i et krevende marked. Nå ansetter de faste headhuntere for å øke sjansene.

Publisert Sist oppdatert

Rekrutteringsmarkedet for it-konsulenter er tøft for tiden, og dette har Capgemini tatt til seg når de nå skal ansette 100 nye konsulenter. I tillegg til to faste ansatte som jobber med rekruttering, har de også ansatt tre headhuntere på fulltid for å sikre seg kompetansen.   

Mette Mowinckel, HR-direktør i Capgemini kan fortelle at hele organisasjonen står bak behovet for nyansatte.

– Per i dag er vi fem stykker som jobber full-tid med rekruttering, men det medfører jo også at hele organisasjonen blir involvert, blir med på intervjuer og sånne ting. Vi bestemte i september at vi skulle ansette 50 frem til jul, og ligger godt an til det. Nå har vi altså økt dette tallet til 100, og fortsetter inn i neste år med rekrutteringen.

Krevende marked

Med et stadig mer krevende marked og større krav fra it-konsulentene er hun klar på at det er viktig å skille seg ut når man ser etter kandidater.

– Det er klart det er et tøft marked, vi vet det er underskudd på tekniske konsulenter. Våre konkurrenter er også på jakt etter de samme ressursene, noe som gjør at vi må løse dette på en god og riktig måte.

Siden september har  22 erfarne, samt 13 nyutdannede signert med selskapet, fem har akkurat fått tilbud om jobb og totalt 70 er i en pågående prosess.

– Det som kanskje er det viktigste for konsulentene er spennende prosjekter å jobbe på. Mye av vårt arbeid skjer i Norge, men vi har også et internasjonalt nettverk. Hos oss er de aldri alene og de får dermed tilgang til det internasjonalt nettverket og de får hjelp fra hele verden, sier Mowinckel.