UTSATT: Den mest utsatte bransjen for phishing var teknologi, etterfulgt av frakt og detaljhandel. Det kommer frem i den nyeste rapporten til Check Point Research. (Illustrasjon: Istock)

Disse merkevarene topper phishing-listen

Ny rapport fra Check Point Research.

Publisert Sist oppdatert

Check Point Research (CPR) lanserer nå sin Q4 Brand Phishing Report, som viser hvilke ledende merkevarer hackere har imitert i forsøk på å lokke folk til å utgi personlige data. Microsoft og DHL topper listen.

Teknologi mest utsatt

Rapporten beskriver merkevarene som oftest ble etterlignet av nettkriminelle i deres forsøk på å stjele enkeltpersoners personlige informasjon eller betalingsinformasjon fra oktober til desember 2020. Den mest utsatte bransjen for phishing var teknologi, etterfulgt av frakt og detaljhandel, noe som indikerer hvordan trusselaktører bruker kjente merkevarer for å lure brukere.

I 4. kvartal var det Microsoft som oftest ble siktet mot, slik det også var i 3. kvartal.Hele 43 prosent av alle phishing-forsøk var relatert til teknologigiganten. Trusselaktørene fortsatte dermed å prøve å kapitalisere på folk som jobber eksternt under Covid-19-pandemiens andre bølge, heter det i meldingen fra CPR.Toppliste phishing for 4. kvartal 2020:1. Microsoft (relatert til 43% av alle nettfiskingsforsøk globalt)2. DHL (18%)3. LinkedIn (6%)4. Amazon (5%)5. Rakuten (4%)6. IKEA (3%)7. Google (2%)8. Paypal (2%)9. Chase (2%)10. Yahoo (1%)