LEDER | IT-ledelse

TOPPEN: Hvor flinke er egentlig toppledelsene til å involvere CIO-er i de store diskusjonene om IT-systemer og løsninger, som de sentralnervesystemene løsningene ofte er?

IT er verktøy – mennesker må ledes

Teknologi og beslutningstakere for IT har en stadig mer sentral rolle i alle virksomheter. Gode data er sentralt, men uten mennesker som forstår, vil og kan, faller alt fra hverandre.

Publisert Sist oppdatert

Forretningsforståelse og helhetsperspektiv trekkes frem som de viktigste kvalitetene for beslutningstakere innen IT i en ny undersøkelse fra Atea.

Nedslagsfeltet i rapporten CIO Analytics er Nord-Europa.

– IT-beslutningstakere bør ha et helhetsperspektiv, men det er vanskelig å forstå og administrere alle områder innen IT. For en IT-beslutningstaker er det viktig å omgi seg med kompetente medarbeidere, rådgivere og konsulenter, skriver Atea i rapporten.

Det finnes utallige rapporter som undersøker forholdet mellom forretningssiden i en virksomhets holdninger til beslutningstakere innen IT og deres områder. Og motsatt.

Viktig

Det går frem av rapporten at stadig flere IT-avdelinger ser på seg selv som proaktive overfor forretningsbehov eller «hevder at de beveger seg i den retningen», som de skriver.

Samtidig går andelen reaktive IT-avdelinger nedover. Her er jeg helt enig i det Atea konkluderer med: «Det er gode nyheter».

Hvorfor er dette viktig?

På grunn av den geopolitiske situasjonen. På grunn av flere cyberangrep, og på grunn av behovet for å forstå mulighetene som ligger i kunstig intelligens (KI). Det handler også om sikkerhet og at gode data ofte ikke er så gode når de skal slås sammen med hverandre.

Men viktigst av alt, er at IT har blitt så sentralt i alle virksomheter at det ikke er mulig for en toppledelse å ikke trekke teknologi helt inn i de aller største, strategiske og finansielt tunge diskusjonene.

Avstand

Effektivitet, bærekraft, resultatoppnåelse og ikke minst posisjon blant kunder og brukere avgjøres av den digitale intelligensen i en virksomhet.

Det er særlig i større virksomheter dette er sentralt, fordi det er i de store virksomhetene det kan bli virkelig stor avstand mellom IT-ledelsen og toppledelsen.

Hundrevis av ansatte og tusenvis av kunder har daglig nokså nær og utstrakt kontakt med teknologien i en virksomhet.

Skal noe endres eller oppdateres skal alle menneskene lykkes i møte med din virksomhets digitale intelligens.

Skal noe endres eller oppdateres skal alle menneskene lykkes i møte med din virksomhets digitale intelligens. Det krever ledelse fra et strategisk perspektiv.

Et ønske

Hvert enkelt av menneskene som bruker løsningene, enten det er en bong i kantina eller kontakt med store skyløsninger i produksjonen, må alle tas hensyn til.

Det er krevende, og nettopp derfor trenger man å nærme seg dette på en helhetlig måte.

Det er menneskene som gjør jobben med å holde systemene i gang, og det er ledelsen som må ta ansvar.

Jeg ønsker meg også at Atea undersøker CIO-enes rolle i sterkere sammenheng med resten av toppledelsen om virksomhetens totale mål og strategier.