DEBATT | Christian Klein

TRE PILLARER: Forventningene til den økonomiske gevinsten fra den nye teknologien er skyhøye ... For å realisere gevinstene, må teknologien være dypt integrert i forretningsprosessene. For at det skal lykkes, må virksomhetene ha tre pilarer på plass, skriver Christian Klein i SAP.

Suksessoppskriften på KI

Kunstig intelligens har begrenset verdi alene. Virksomheter trenger moderne skyløsninger, avansert databehandling og integrerte KI-løsninger for å få fullt utbytte av teknologien.

Publisert

Det investeres for tiden svimlende summer i kunstig intelligens. «Stargate», et amerikansk initiativ for å bygge verdens største KI-senter, skal investere 500 milliarder dollar over de neste fire årene. Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater kunngjorde nylig planer om å kjøpe hundretusener av avanserte KI-datachipper. Og på «AI Action Summit» i Frankrike tidligere i år forpliktet offentlige og private aktører seg til å investere over 300 millioner euro til å fremme KI i Europa.

Forventningene til den økonomiske gevinsten fra den nye teknologien er altså skyhøye. Likevel viser en fersk McKinsey-undersøkelse at 80 prosent av virksomheter internasjonalt fremdeles ikke har sett noen målbar effekt på lønnsomheten. Hvorfor er det så stort avvik mellom forventning og virkelighet?

Svaret er at KI ikke er en frittstående teknologi. For å realisere gevinstene, må teknologien være dypt integrert i forretningsprosessene. For at det skal lykkes, må virksomhetene ha tre pilarer på plass: moderne skybasert programvare, avansert databehandling og en sammenhengende KI-løsninger som er integrert med disse.

Utdaterte systemer

La oss begynne med programvaren. Alle vellykkede selskaper bruker programvare til å organisere og optimere virksomheten – fra ordremottakelse og innkjøp til produksjon, levering og kundeservice. Likevel baserer mange virksomheter seg fremdeles på såkalte «on-prem»-løsninger: eldre systemer som kjører på virksomhetens egne servere (on-premise).

Virksomhetene har ofte et lappeteppe av vidt forskjellige programvareløsninger, der ulike applikasjoner er sydd sammen og modifisert – ofte uten å følge med på de nyeste teknologiske fremskrittene. Slike komplekse systemer er dyre å vedlikeholde, og gjør det vanskelig for virksomheter og ledere å reagere raskt og smidig på utfordringer og muligheter.

Det er også vanskelig å bruke KI effektivt i eldre miljøer. Modellene har vanskelig for å forstå virksomhetens indre logikk, å tolke fragmenterte og spredde datamengder, og å identifisere viktig informasjon.

Sky er en forutsetning

Første steg er derfor å gå over til moderne, skybasert programvare – altså applikasjoner som driftes sentralt i profesjonelle datasentre, oppdateres løpende og er tett integrert, slik at informasjon kan flyte sømløst på tvers av virksomheten.

For virksomheter er det raskere, enklere og mer oversiktlig å flytte til skyen, takket være etablerte metoder og avanserte digitale verktøy. Gevinstene er også større enn tidligere. Integrerte skyapplikasjoner fungerer fra start og dekker hele virksomhetens behov. En bilprodusent kan for eksempel redusere både tidsbruk og kostnader – fra bestilling og produksjon til levering. Tilsvarende gevinster gjelder i praksis for alle bransjer og arbeidsflyter.

Sky-migrering er derfor langt mer enn et IT-prosjekt – det er selve fundamentet for en gjennomgripende modernisering av virksomheten.

Magisk filkabinett

Når virksomheten først er i skyen, er det enkelt å legge til avanserte løsninger for databehandling. Tenk på avansert databehandling som et magisk filkabinett. Det lagrer og organiserer automatisk alle dokumenter, all informasjon og all data på riktig sted og i riktig rekkefølge – alltid oppdatert, søkbart, uten duplikater og feil, med smarte merknader og i riktig kontekst.

Tenk på avansert databehandling som et magisk filkabinett.

Kombinasjonen av integrerte skyapplikasjoner og avansert databehandling gir ledere et mer helhetlig bilde av virksomheten. Samtidig gjør teknologien det mulig for kunstig intelligens å hjelpe medarbeiderne med både repetitive oppgaver og grundige analyser og innsikter.

Videre blir det mulig å la digitale medarbeidere, også kalt KI-agenter, utføre komplekse arbeidsoppgaver. For eksempel kan agenter oppdage at fakturaer ikke har blitt betalt til forfall, finne ut hva som har gått galt, løse problemet og hindre at det skjer igjen.

Krever store endringer

Å dra nytte av KI krever altså at virksomhetene gjør store endringer. De må gå fra utdaterte «on-prem»-løsninger til moderne skyløsninger med avansert databehandling, og videre til å ta i bruk integrerte KI-agenter på tvers av hele virksomheten. Først da kan vi realisere det enorme potensialet som ligger i teknologien – og redefinere hvordan vi driver virksomheter og økonomier.