CONNECTED STADIUM: Nå kan publikum strømme video og få andre tjenester mens de er på fotballkamp. (Foto: Kjetil Eggen (CC BY-SA 4.0))

Datametrix leverer WiFi til Ullevaal Stadion

320 aksesspunkter skal gi publikum høyhastighetsnett og tilleggstjenester.

Under en rammeavtale med Norsk Toppfotball har Ullevaal Stadion inngått en kontrakt med Datametrix om levering av Cisco-løsningen Connected Stadium. Løsningen skal stå klar til kampen Norge-Tyskland den 4. september med 320 aksesspukter, og kapasitet til 28.000 tilskuere. 

Løsningen består også av videoinnhold til storskjermer, LEDboards og alle TV-skjermer inne på stadion. Hensikten skal være å skape en bedre opplevelse for publikum, ifølge administrerende direktør i Datametrix, Eivind Hauglie-Hanssen.

- For eksempel kan det innebære at publikum på Ullevaal får se eksklusive intervjuer, se kampen fra andre vinkler enn hjemme, eller kanskje også se klipp fra garderobene rett på sin egen mobil, sier Hauglie-Hanssen i en melding.

Kontrakten har en verdi på 20 millioner kroner for Datametrix, som i tillegg til utbygging og installasjon også skal stå for drift i syv år.

Trådløs Tippeliga

Datametrix har fra før stått for tilsvarende løsning på Viking Stadion i Stavanger, installert høsten 2015. Ullevaal Stadion får det samme, bare i større skala. De to satsingene er de første av flere, ifølge Datametrix.

På Viking Stadion hadde Datametrix som mål å gi hver eneste publikummer en surfehastighet på minimum 2 Mbit/s under kamp. De reelle tallene skal derimot ha vært på mellom 5- og 30 Mbit/s per bruker i høst, noe som har gjort det mulig å benytte ekstratjenestene som Connected Stadium byr på via mobil-appen Stadion Live.

- Det ligger langt større muligheter i Connected Stadium-løsningen enn vi kan se i dag, men dette er en veldig god start, sier administrerende direktør Jack Hemmestad jr. i Ullevaal Stadion.