DYRT: Kostnaden av et cyberangrep har økt med 13 prosent på to år. (Foto: Unsplash)
DYRT: Kostnaden av et cyberangrep har økt med 13 prosent på to år. (Foto: Unsplash)

IBM advarer norske bedrifter

Ny sikkerhetsrapport fra IBM.

Publisert

En fersk global studie fra IBM viser at 83 prosent av verdens bedrifter har opplevd minst et dataangrep de siste to årene, og 60 prosent har økt prisene sine etter angrepet. Dermed advarer IBM norske bedrifter mot å ta for lett på datasikkerheten.

Kostnaden for et gjennomsnittlig digitalt angrep mot en bedrift har økt med 13 prosent på bare to år. Regningen ligger i snitt på rundt 20 millioner kroner i Norden og 40 millioner kroner globalt, viser tall fra IBMs ferske rapport Cost of Data Breach Report. Kostnadene kan påløpe over to år etter angrepet, og flere selskaper har sett kostnadene øke i takt med inflasjonen.

Hackere prisjusterer

– De fleste tenker nok at inflasjon gjelder varer og tjenester som mat, energi, transport og lignende. Men også datakjeltringer prisjusterer, sier Kaja Narum som leder IBMs nordiske sikkerhetsenhet, i en pressemelding.

Pengekravene knyttet til datainnbrudd blir stadig høyere.

Kaja Narum leder IBMs nordiske sikkerhetsenhet. (Foto: IBM)
Kaja Narum leder IBMs nordiske sikkerhetsenhet. (Foto: IBM)

– Undersøkelsen vår viser også at de aller fleste bedrifter kunne gjort langt mer for å beskytte seg mot dataangrep, og jeg tror kunder blir langt mer interessert i datasikkerhet før de kjøper tjenester fremover, særlig ettersom det faktisk er de som må ta regningen om noe går galt, sier Narum.

62 prosent av bedriftene i undersøkelsen oppgir at de ikke er tilstrekkelig bemannet til å møte sikkerhetsbehovene sine. Disse bedriftene bruker i snitt over fem millioner kroner mer på å møte et dataangrep enn de som mener seg godt nok bemannet. Kaja Narum mener det burde få varsellampene til å lyse hos flere.

- Når vi ser på alle dataangrepene vi har hatt de siste årene, fremstår datasikkerhet som en av de tryggeste investeringene en bedrift kan gjøre.

Phishing både vanligst og dyrest

Nylig gikk Knowbe4 ut og advarte mot å stole blindt på "HR-avdelingen", som er en avsender på phishing folk oftere faller for.

IBMs årlige sikkerhetsundersøkelse X-Force Threat Intelligence Index, viste tidligere i år at phishing har seilt opp som den mest brukte digitale svindelmetoden. Mange kjenner nok igjen metoden som tvilsomme lenker som tikker inn på SMS eller e-post. Tallenes tale viser også at dette er metoden som koster bedrifter dyrest – nesten femti millioner kroner i snitt.

– Med flere skyløsninger, hjemmekontor og arbeid fra utlandet blir det lettere å bruke enkeltansatte til å ramme en hel bedrift, dersom sikkerheten ikke er god nok, fortsetter Narum.