,DEBATT | Øyvind Husby, TEK Norge

VERDISKAPNING: Norge må være et land hvor teknologiselskaper kan skapes og vokse seg store. Det krever bedre insentiver for privat eierskap, mer risikokapital og smartere offentlige anskaffelser som stimulerer til privat innovasjon, mener administrerende direktør Øyvind Husby i TEK Norge.

Omstilling til hva? Teknologi må med i kommisjonen!

Regjeringen vil nedsette en omstillingskommisjon. Det er et viktig grep, og noe vi i TEK Norge støtter. Skal den lykkes, mener vi at man må tenke nytt om sammensetning og målsetting.

Publisert

Kommisjonen må ikke domineres av de som forvalter det eksisterende og av trepartssamarbeidet alene, men også av de som utvikler det nye. Norge trenger en plan for hva vi skal vokse inn i, ikke bare hva vi skal ut av. Derfor må teknologi- og vekstmiljøene sitte ved bordet.

Uten tek-næringene ingen omstilling

Norge har store muligheter hvis vi lykkes med ny teknologi, og vi har en rekke utredninger som viser dette.

• I perioden 2003–2017 kom 80 prosent av produktivitetsveksten i Norge fra digital teknologi. Uten IKT-næringen ville veksten vært nær null. (Samfunnsøkonomisk Analyse 2021)

• Dataøkonomien kan vokse til 300 milliarder kroner i året innen 2030 og bli større enn verdien av olje og gass. (St.mld. 22-221: «Data som ressurs»)

• Kunstig intelligens kan gi flere tusen milliarder kroner i økt verdiskaping fram mot 2040. (Samfunnsøkonomisk Analyse: 2023)

• Kommunal sektor alene kan hente ut over 250 milliarder i gevinster ved digitalisering. (Menon 2018)

Norge er et av landene i verden med de beste forutsetningene for å lykkes i den datadrevne økonomien hvis vi gjør de rette valgene. Men da må vi gjøre andre prioriteringer enn de vi har gjort til nå.

Skattesystemet favoriserer gamle næringer

De siste årene har politiske valg gjort Norge mindre attraktivt for nettopp de miljøene som skal bygge de nye næringene.

Økt formuesskatt på arbeidende kapital, svekkede opsjonsordninger, høyere skattetrykk på private investorer og innføring av exit-skatt har sendt et klart signal: Det blir stadig mindre lønnsomt å eie, bygge og investere i fastlands-Norge.

For de som investerer i Norge favoriserer skattesystemet eiendom fremfor arbeidende kapital, og nordmenn har blant annet de siste årene kjøpt fjellhytter for over 200 milliarder kroner. Satt på spissen kan man si at det norske skattesystemet favoriserer investeringer i laftet tømmer på fjellet, i stedet for i norsk næringsliv og nye arbeidsplasser.

I tillegg ser vi at de fossilbaserte næringene, som skal fases ut, får stadig bedre rammevilkår.

Tiden løper fra oss

Norge har et godt utgangspunkt: høy digital modenhet, en kompetent arbeidsstyrke, sterke forskningsmiljøer og enorme datamengder, men indikatorer som sier hva vi skal leve av etter olje og gass, peker i feil retning. Mulighetene er i ferd med å gå ut på dato.

• Norge har kun to selskaper blant Nordens 30 største selskaper – Equinor (7) og DNB (13) . (DN 29. oktober 2024)

• Norge ligger bakerst i Norden på kapitaltilgang. Sverige investerte 8,5 milliarder kroner i startups i første halvår, mens Norge 0,6 milliarder. Det er det laveste nivået på fem år. (NRK 3. desember)

• Norge har de laveste FoU-investeringene på 15 år, og er nå nede på 1,59 prosent av BNP. (SSB). Alle de andre nordiske landene ligger over 3 prosent.

• Norge ligger bakerst i Norden på Innovasjonsindeksen (EIS 2025)

Dette må kommisjonen levere på

En omstillingskommisjon må levere grunnlaget for faktisk omstilling.

1. En forpliktende handlingsplan for nye næringer

Regjeringen har som målsetting at Norge skal bli det mest digitale landet innen 2030. En viktig oppgave for omstillingskommisjonen må derfor være å komme opp med tiltak som sikrer at den ambisjonen kan nås. Teknologi, dataøkonomi, kunstig intelligens, kvanteteknologi og digital infrastruktur må være hovedspor i omstillingen. Det er her nye næringer og produktivitetsvekst kommer fra.

2. En plan for kapital, skalering og vekst

Norge må være et land hvor teknologiselskaper kan skapes og vokse seg store. Det krever bedre insentiver for privat eierskap, mer risikokapital og smartere offentlige anskaffelser som stimulerer til privat innovasjon.

Skal vi lykkes, må Norge få på plass et langsiktig kompetanseregime hvor vi utdanner, utvikler, omstiller og utnytter kunnskap bedre.

3. Et kompetanseløft som matcher ambisjonene

Norge gjør det for dårlig i STEM-fag, utdanner for få teknologer, tiltrekker oss for lite internasjonal kompetanse. Skal vi lykkes, må Norge få på plass et langsiktig kompetanseregime hvor vi utdanner, utvikler, omstiller og utnytter kunnskap bedre. Det må på plass incentivordninger for å omskolere olje og gass-kompetansen til andre næringer. I dag straffes denne omstillingen med fordelsbeskatning på ansatte og gir ikke fradrag for arbeidsgiver.

Framtiden må sitte ved bordet

Mandatet til kommisjonen er å beskrive scenarier og tiltak for å styrke Norges omstillingsevne, verdiskapning og konkurransekraft. Da må også de som skal skape den fremtidige veksten sitte ved bordet. 

Uten dem når vi hverken ambisjonene i mandatet, eller tar ut potensialet Norge har.