LEDER:

STRYKKARAKTER: Stortinget eller Østerås? Ruters informasjonssystemer strøk til eksamen i snødrevet på onsdag. Prisen er et svekket omdømme. (Foto: Anders Løvøy)

Tett snødrev på datarommet?

Det dyreste tidspunktet å oppdage en feil, er etter at systemet har gått i produksjon. Søk og retting påvirker kapasiteten. På toppen kommer skaden på omdømmet. Den sitter i lenge etterpå. Bare spør Ruter.

Det sto mange og hutret på Oslos bussholdeplasser onsdag formiddag. Som på Sagene i Oslo. En håndfull mennesker tittet vekselsvis på mobiltelefonene sine, informasjonstavla på holdeplassen, og ut i snødrevet. De håpet å få øye på en buss. Det kom ingen. Det visste Ruter. For de hadde innstilt all busskjøring i hele Oslo.

Kraftig snøfall, vind og fokk, kombinert med lave temperaturer førte til at man kastet inn håndkleet og parkerte alle bussene. Bussene ble sendt inn i garasjer, samtidig som trikk, bane og tog hadde store problemer med alt fra signalsystemer, sporvekslere og andre kjøretøy som sperret framkomst. Været hadde gjort Oslos trafikkårer ufremkommelig for kollektivtrafikken.

Mon tro om det ikke snødde litt på datarommet også.

Mon tro om det ikke snødde litt på datarommet også. Av en eller annen grunn klarte ikke Ruter å fortelle kundene sine at trafikken var innstilt. «Buss 54, om 2 minutter», sa informasjonstavla. Ruter-appen sa at 20-bussen skulle komme først. Ingen av systemene sa det gjengen på holdeplassen kunne konstatere to minutter senere. Ingen av dem kom.

Når krisen på veien er verst, er verdien av informasjonssystemet høyest. Ruter har fått mye skryt for online-systemene sine. Over tid har blikket til brukerne flyttet seg fra rutetabeller til app og tavler som forteller når bussen faktisk skal komme. Brukerne har, sakte, men sikkert, opparbeidet tillit til informasjonen fra Ruter.

Man må gjerne si at det var vanskelig for Ruter å forutsi forholdene i Oslo-trafikken onsdag. At alt var innstilt. Test-proffer, derimot, vil være dypt uenige. Det er faktisk et av de mest åpenbare scenariene man kan tenke seg – en klar kandidat til automatiserte test-script.

Når krisen på veien er verst, er verdien av informasjonssystemet høyest.

I stedet for å ha dette i test-script virker det som Ruter har overlatt dette scenariet til blant andre gjengen som sto på Sagene bussholdeplass i snøkavet. Det var de som fikk jobben med å gjøre Ruter oppmerksom på at informasjonen i app og tavle var både inkonsistent og gal. At medier som Aftenposten hadde et bedre bilde av situasjonen enn det Ruter klarer å formidle til kundene sine selv.

Etter tjue minutters tid på holdeplassen, gir man jo opp. Tar bena fatt og rusler ned mot sentrum, i håp om at noe går noe sted. Passerer andre på holdeplasser på vei ned, mens man forklarer at det som står på tavle og i app ikke stemmer.

Det heter at tillit bygges i centimeter og rives ned i meter. Brutt tillit er kanskje den aller største kostnaden ved å ta for lett på testing, før systemer settes i produksjon. En lekse vi får håpe at Ruter lærte på onsdag.