Den nye trådløsheten

KRONIKK: En ny generasjon trådløse teknologier vokser frem etter at blåtann og trådløse nettverk er blitt allemannseie.

Publisert Sist oppdatert

En ny trådløs teknologi ved navn ZigBee, utviklet av San-Diego baserte Talon Communications, henter informasjon fra smarte elektriske måleinstrumenter og viser mål og advarsler på enkle kjøleskapsmagneter. Applikasjonen kan blant annet vise når strømkrevende apparater er dyre i bruk.

ZigBee er en av mange laboratoriebaserte trådløse teknologier som nå kommer. Den er rimelig, og sensorteknologien er svært fleksibel.

I 2008 vil vi ser mer utstrakt bruk av teknologisystemer som Ultra Wideband (UWB), Wibree og WiMax. UWB kan med sin store overføringskapasitet og hastighet knytte sammen TV, DVD, musikkspillere og pc-er og dermed unngå det typiske ledningkaoset.

Prøvelansering

Wibree har på sin side lav overføringshastighet av blåtann-teknologi og kan forenkle kommunikasjon mellom for eksempel fjernkontroller. De første chippene til Wibree er forventet i løpet av 2008. WiMax kan gjøre bærbare maskiner, smartphones og digitale hjem til online nettverkssoner. Selskapet Sprint tester nå et nytt WiMax nettverk og har planer om prøvelansering i Washington, Chicago og Baltimore. ZiMax er en av de California baserte selskapene som prøver seg.

Minst to San Diego-baserte selskaper utvikler UWB produkter. Pulse Link har spesialisert seg på å sende store filer i hjemmet slik som høyoppløselig video, HDMI. Kabling til TV blir da overflødig, hvilket er spesielt gunstig for hjemmekino der kabling typisk er uoversiktelig. Staccato Communications tar teknologien i en annen retning ved å erstatte ulike typer USB-koblinger som i dag gjøres mot pc.

Dramatisk endring

Ramesh Rao, direktør ved California Institute of Telecommunications and Information Technology fra UCSD, forventer dramatisk endring i slike kortdistanse trådløse teknologier som knytter sammen tidligere offline produkter. Selv enkle applikasjoner, når de er koblet til nett, kan få allsidig bruk: Kontroll av varme, medisinsk overvåking og varsling. For eksempel arbeider San Diego-baserte Qualcomm sammen med partnere med de første versjonene av trådløse medisinske systemer med basis i de siste teknologiene.

San Diego er en "hot-bed" for telekomløsninger og et konsentrert område for norske selskaper og søke partnere. Sammen med lokale partnere i USA gir det dessuten større nedslagsfelt for innhenting av finansiering.

Med skala-forskjellene mellom norsk/nordiske markeder kan beløp som i Norge oppnås fra investorhold i norske kroner være tilsvarende i dollar. Innhenting av kapital i USA er ikke lettere enn i Norge, men når det kan være mulighet å hente inn for eksempel millioner av dollar fremfor samme antall kroner, kan det være verdt litt tid og ressurser. Særlig kan USA være aktuell i en andre-runde finansiering. Selskaper som tidlig erkjenner dette, er oftest mer strategiske med sin lagsiktige posisjonering i USA.

Jone Smedsvig

Veien ut

Jone Smedsvig bor i San Diego, California og jobber som rådgiver for norske teknologiselskaper som ønsker å etablere seg i USA. Smedsvig har en dobbel mastergrad i business og teknologiledelse, med blant annet MBA fra MIT, og har de siste seks årene jobbet i USA med internasjonalisering av norske selskaper.

I kommentarserien "Veien ut" vil han i samarbeid med IKT Norge dele sine erfaringer i forhold til suksessfaktorer for internasjonalisering av norske selskaper, samt identifisere nye muligheter som dukker opp.