Vil lokke bønder med nettspill

Bondelagsleder ser for seg norsk versjon av Farmville.

Publisert Sist oppdatert

Farmville er et Facebook-spill som har tiltrukket seg millioner av brukere.

Her får de ha sin egen bondegård, og så langt skal over 63 millioner Facebook-brukere ha kastet seg på bølgen.

- Det er gjennom slike nettspill vi får tak i ungdommen, sier leder Vidar Julien i Hedmark Bondelag til Nationen.

Gulrot og poteter

Han ser derfor for seg en norsk versjon av spillet, som skal fungere som rekrutteringskanal for norsk ungdom.

Rekrutteringsbransjen har allerede hivd seg over nettsamfunn, og flere norske selskaper bruker blant annet Facebook aktivt for å tiltrekke seg arbeidskraft.

- Jeg ser hvordan ungdom plutselig begynner å diskutere vekstskifte og dyrkingsteknikker etter å ha spilt Farmville eller Farm Town på nettet. Disse spillene skaper en enorm interesse om landbruk, noe Norges Bondelag burde utnytte, sier han videre.

Han har sendt et brev til Norges Bondelag, og snakket med utviklere om prosjektet. Norges Bondelag skal allerede ha notert seg ideen, og forsikrer om at de liker den.

Prisen å betale

Julien vil i den norske versjonen få inn norske skadedyr i stedet for mulvarper, og potet og gulrot i stedet for gresskar.

- Jeg tenker også på bonderomantikk og rovdyrproblematikk. Mulighetene er nærmest uendelige. Det kan bli veldig spennende, og veldig lærerikt, sier han til Nationen.

Ifølge han er det prisen det står på. Den har han ikke regnet på ennå.

Kunne du tenke deg å bidra til noe slikt? Rop ut nedenfor!