150.000 brukere - bare to brev
Postens digitale postkasse har bare formidlet to brev siden lanseringen i april.
Digipost, Postens nye digitale postsystem, ble lansert med brask og bram i 5. april i år. Tjenesten har i dag 150.000 registrerte brukere, men så langt er det bare sendt to ordinære brev gjennom tjenesten, skriver VG+.
Billigere og sikrere
Digipost er Posten Norges satsing på et digitalt nasjonalt postsystem, hvor privatpersoner kan motta, behandle og arkivere post i en sikker digital postkasse.
Hensikten er at bedrifter, organisasjoner og offentlige virksomheter kan sende deg post som tidligere er sendt i mange ulike portaler eller til den tradisjonelle postkassen, og tjenesten kan ifølge Posten spare opptil 80 prosent av portokostnadene for avsenderen.
Men til tross for at tjenesten har mange registrerte brukere, og at Posten ifølge VG skal ha brukt mellom 5 og 6 millioner kroner på reklame for tjenesten i løpet av våren, er det så langt svært få som har tatt tjenesten i bruk.
Overbevist om at Digipost vil lykkes
Informasjonssjef i Posten, Jørn Michalsen, sier til Computerworld at utviklingen nok har gått noe senere enn forventet, men at Digipost på sikt vil bli en viktig kanal for distribusjon av digital post.
Michalsen peker eksempelvis på efaktura, som det også tok tid å få implementert, men som i dag er godt utviklet og brukes bredt.
- Vi jobber hele tiden med å få nye avtaler på plass, og vi er overbevist om at Digipost vil lykkes på sikt, sier Michalsen.
(For ordens skyld: Jørn Michalsen var tidligere redaktør i Computerworld Norge.)