Oracle: - Ja takk, begge deler

Oracle har kjøpt selskap på selskap de siste par årene. Ressursfordeling mellom gamle produktlinjer og nye Fusion-applikasjoner blir Oracles hodepine.

Publisert Sist oppdatert

I kjølvannet av alle oppkjøpene har Oracle lagt fram kvartalstall som viser at selskapet holder stø kurs mot målsetningen om 20 prosent årlig vekst i fortjeneste per aksje. Samtidig som selskapet lanserte en rekke produktoppgraderinger, ble det også offentliggjort fortsatt utviklingen av de kjøpte produktlinjene, samt støtte av disse i overskuelig fremtid.

LES OGSÅ: Alle vil ta SAP

Koblet med en fersk kundeundersøkelse som viser høy tilfredshet og lav kundeavgang fra JD Edwards, Oracle E-Business Suite, PeopleSoft og Siebel, er administrerende direktør Per Hove i Oracle Norge storfornøyd.

- Vi har fortsatt å utvikle produktene vi har kjøpt, vi har beholdt kundene og vi har beholdt marginene. Det er fantastisk bra. Akkurat nå skinner solen, mener Hove.

Et steg tilbake

I starten av Oracles oppkjøpsbølge handlet det meste om utviklingen av Fusion og neste generasjons programvare. Dagens produktlinjer var i ferd med å bli ekskludert fra videre satsing, men Oracle har blitt tvunget til å revurdere strategien.

- Med en så stor kundebase har Oracle måttet fokusere på å unngå flukt til andre leverandører og produkter. Oracle tok et steg tilbake og kunngjorde fortsatt støtte og utvikling av de eksisterende produktlinjene, samtidig som de vil fokusere på Fusion. Det betyr at selskapet må spre forskning og utvikling utover produktporteføljen, sier Gartner-analytiker Kimberly Collins til Computerworld.

- Ingen har lykkes

Collins mener den største utfordringen for Oracle nettopp er denne todelte strategien, at de både skal fortsette utviklingen av de eksisterende produktlinjene, samtidig med utviklingen av Fusion.

- Dette har ikke lykkes for noe annet selskap tidligere, og de må tenke nøye over hvor de skal sette inn ressurser til forskning og utvikling, og hvor de ikke skal gjøre det. De svakeste produktene vil bli slukt av Fusion, og det er viktig at kundene blir informert om de blir satset på eller ikke, mener hun.

Krever integrasjon

Den andre hovedutfordringen er at kunder som sitter med flere løsninger som nå eies av Oracle, vil forvente en større grad av sømløs integrasjon på tvers av disse plattformene.

- Det vil bli et stort trykk på utvikling av web services og annen integrasjon på veien til Fusion, mener Collins.

Hvorvidt Oracle vil beholde kundene er også for tidlig å si. Collins viser til at de fleste beholder kundene på kort sikt etter en slik omstillingsfase, men de virkelige virkningene vil først vise seg om et par år.

Ingen tvang

Oracle har plukket selskaper i industrier som er i kraftig vekst eller hvor konkurrentene har vært svake. Nå er alle produktlinjene i sterk vekst, men med garantiene i applications unlimited-programmet må mye ressurser bindes opp i eksisterende produkter. Det er gode nyheter for kundene.

LES OGSÅ: Storslipp fra Oracle

- Vi skal beholde begge sporene foreløpig, så er du Siebel-kunde kan du velge om du vil oppgradere til neste versjon av Siebel eller gå over til Fusion. Ingen skal bli tvunget inn på et spor de ikke ønsker, men samtidig vil vi modernisere produktlinjene og få flest mulig over på Fusion-applikasjonene. Vi vil gjenbruke det beste i de forskjellige produktene, så mer komponentisering på veien til tjenesteorientering er fortsatt målet, sier Hove.

Samme i Norge

Situasjonen i Norge gjenspeiler den internasjonale utviklingen. Oppkjøpene og inndelingen i tjenestesektorer reflekterer hvordan selskapet har satset også i Norge. Olje og gass er riktignok ikke representert i den nye produktporteføljen, men selskapet vokser fort og har sterke kunder både i detaljhandel, telekom, bank og finans, logistikk og ikke minst offentlig sektor.

- Det er en stor korreleasjon mellom Oracle internasjonalt og Norge, så satsingen passer veldig godt med hvordan det ser ut lokalt. Ingen av kundene som laget mest støy i begynnelsen er urolige nå, så dette ser fantastisk ut allerede, mener Hove.