Folk begynner å bli lei av Bing
Etter fire måneder med oppgang taper Microsofts søkemotor terreng.
Microsofts glede over Bings fremgang har vært kortvarig.
Etter fire måneder velger flere å gå tilbake til Google, viser tallene til Statcounter.
Selskapet publiserer hver måned tall for bruk av de ulike søkemotorene i USA. Disse viser en dramatisk tilbakefall for Bing, og en oppgang for Google, som har bikket over 90 prosent av alle søk igjen.
Nysgjerrig
Siste måned falt antallet Bing-søk med over ett prosentpoeng, fra 9,64 prosent til 8,51 prosent. Per 1.oktober er bruken av Bing helt tilbake til 6,65 prosent.
Det betyr at Microsoft har mistet mange av de nysgjerrige tilbake til sine konkurrenter.
Også målt på verdensbasis er tallene mørke for Microsoft. Ifølge Statcounter brukte beskjedene 3,25 prosent Bing, en liten nedgang fra 3,58 prosent måned før. At trenden kan bli verre viser tallene fra 1. oktober.
Da datt markedsandelen til Bing under 3 prosents grensen, ned til 2,89 prosent.
Pinlig nedgang
Selv om det er for tidlig å si noe definitivt om utviklingen, virker det ifølge Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste som om Microsofts søkeoffensiv har strandet. Kunne selskapet de første månedene håpe på en kontinuerlig oppgang, er tallene fra september et sterkt tegn på at også de som har prøvd Bing fort bli lei.
Det betyr også at Mcirosofts avtale med Yahoo ikke har gitt ønsket resultat. Yahoo bytte til Bing skulle booste bruken av søkemotoren. Men etter de nyeste månedstallene har kommet frem ser det heller ut at det motsatte skjer, nemlig at Bing drar ned markedsandel til Yahoo.
Pinlig nok er nemlig Yahoos markedsandel nå på vei ned. I USA falt det fra selskapet fra 10,50 prosent til 9,40 prosent. Samlet krympet markedsandelen til Microsofts Bing og Yahoo fra 20,14 prosent til 17,91 prosent. Det er en nedgang på rundt ti prosent.
Seierherren
- Dette er en tydelig trend. Selv om det er for tidelig å kalle Microsofts søkeprosjekt mislykket, burde selskapet det være bekymret, sier Aodhan Cullen, toppsjef i StatCounter.
Microsoft har etter rykter brukt 100 millioner dollar i en reklamekampanje til å sette Bing på markedet.
Og der hvor det er tapere er det ogå vinnere, i dette tilfellet Google. Selskapet nådde over 90 prosent grensen igjen. De siste månedene har Google måtte gi litt plass til Bing.