Sommerrekrutter på konsulentskole

Capra Consulting har ansatt seks studenter fra NTNU for et sommerprosjekt. Før de kaster seg ut i kode og prosjekt skal de igjennom Konsulentskolen.

Publisert Sist oppdatert

It-selskapene rekrutterer gjerne direkte fra høgskoler og universiteter, og ofte får studentene sommerjobb i bedriftene som en del av rektutteringsprosessen.

Mange får tilbud om fast stilling dersom bedriften og studenten selv er fornøyd med arbeidet. Men å ta inn sommerstudenter krever visse forberedelser i selskapet.

Viktige forberedelser

Åtte uker kan være litt snaut for å få et team av studenter til å fungere på en god måte. Selv om studentenes tenkiske kompetanse er på plass, vil det naturlig nok likevel gå med litt dyrebar tid på å lære seg verktøy, prosesser og metoder som selskapet bruker i sitt arbeid.

Det har Capra Consulting tatt til seg, og arrangerer konsulentskole for sine seks NTNU-rekrutter.

- Vi mener det er essensielt å investere mye tid for at sommerstudentene skal føle seg best mulig forberedt og levere over forventningene til kunden, sier Ole Martin Foss, daglig leder i Capra.

Han tror at opplæringsprogrammet, som går over to helger på våren, vil hjelpe studentene å føle seg trygge på at de kan levere verdi fra første dag i jobben.

- Vi tenkte at dersom vi forbereder oss litt, så kan vi kjøre en konsulentskole i forkant av sommeren, hvor vi tar opp forskjellige temaer, sier Sverre Stornes, rekrutteringsansvarlig i Capra Consulting.

Selskapet har planlagt to samlinger hvor fire fra Capra arrangerer workshops og viser studentene hvordan de jobber, hvilke verktøy som brukes og hva slags metoder og prosesser det er viktig å kunne.

- Vi bruker rett og slett litt ekstra tid på studentene for å skolere dem i måten vi tenker på, sier Stornes.

Den første delen av konsulentskolen ble gjennomført forrige helg, og del to finner sted i midten av april, etter påskeferien. Mens den første samlingen handler om prosesser, rutiner, metoder og verktøy, skal de i del to fokusere på det mer faglige, som programmering og design.

- Etter påsken skal vi se på det faglige. Den tar vi i Trysil, på hytta til Capra. Det er et fint sted, og tanken er at vi reiser til et annet miljø hvor vi også tar oss litt tid til sosiale aktiviteter. Det blir både jobb og lek, sier Stornes.

Tryggere rekruttering

Selv om dette er første gang Capra prøver seg med Konsulentskolen, så trår selskapet ikke opp helt ny mark. De har hatt sommerstudenter tidligere, og trekker på erfaringen fra tidligere år. Men det er først nå at ressurssene har vært tilgjengelige til å gjennomføre Konsulentskolen.

Blant de viktigste erfaringene er at det er lett å bruke litt for lang tid på oppstarten, for å lære opp og danne forståelse på måten selskapet jobber på og å gjøre seg kjent med hverandre.

- Skal du rekruttere nye medarbeidere, så er det en fordel at de blir kjent med selskapet. Vi er jo mellom 30 og 40 ansatte, og vi gjør en solid innsats for sommerstudentene våre. Det er en del av strategien vår, sier Stornes.

Han planlegger å ta med seg de med spisskompetanse i selskapet for del to av opplegget, slik at studentene kan bli kjent med flere at Capra-folkene. Da blir det også mulighet for kompetanseoverføring på det tekniske, i tillegg til det praktiske.

- Vi kommer nok til å være mellom fire eller seks i tillegg til de seks studentene. Da får vi dekket flere fagområder, og vi får gjort mye på kort tid, forteller Stornes.

I tillegg er det jo mange selskaper som gjør mange av de samme tingene i denne bransjen, og Capra vil gjerne vise seg frem og at de har god kontroll på prosessene sine. Stornes sier at det er viktig for selskapet å være nær både kundene, de ansatte og nye rekrutter.

- Vi bryr oss, rett og slett, sier han.

Klare fra dag èn

Mens Konsulentskolen gjennomføres, jobber Capra også med å finne det perfekte sommerprosjektet for studentene. Alt skal være klart når studentene gjør inntog i lokalene.

I fjor sommer tok det kanskje tre dager før alt det nødvendige var på plass, men i år skal studentene kunne sette i gang fra første stund.

- Vi legger til rette for alt som har med maskinvare, programvare, tilgang og kontorplasser. Så strengt tatt skal vi være klare til å kode fra dag èn, sier Stornes.

Nøyaktig hvilket prosjekt studentene skal få bryne seg på, er riktignok ikke avklart enda. Men Stornes påpeker at det er viktig å finne prosjektet som passer best, både for strategimål, kompetanse og tilgjengelig tid.

- Det er viktig å finne rett match. Vi vil jo at prosjektet skal være relevant og utfordrende, og vi velger oppdraget nøye, påpeker Stornes.

Han legger til at det også er mulighet for å ta utgangspunkt i interne løsninger og tjenester, som tilpasses og gjøres om til en generisk tjeneste som kan tas med ut i markedet dersom selskapet ikke klarer å finne et passende kundeprosjekt.

Sommerprosjektet utgjør ganske nøyaktig ett årsverk, og sannsynligheten for at de seks studentene får tilbud om fast stilling etter prosjektet er over, er stor.

- Vi kommer til å gi tilbud til de som er flinke, sannsynligvis alle sammen. Sommerprosjektet er jo et rekrutteringstiltak, avslutter Stornes.