IKKE BETAL: Computerworld fikk en faktura på "smarttelefon reparasjon" i postkassen. Men her har ingen fått fikset noen mobil i firmaets navn. (Foto: Kenneth Christensen)

Ikke betal denne fakturaen!

Computerworld fikk en faktura på 4.500 kroner fra iRepair International for fantasiarbeid som ingen hos oss har hverken bedt om eller fått utført.

Det er en kjent sak at noen forsøker å utnytte at det kan være vanskelig å ha full oversikt over utlegg og innkommende regninger. 

Noen som kaller seg iRepair International, som angivelig skal holde til i Oslo, har sendt Computerworld en regning på 4.500 kroner for reparasjon av knust skjerm på en mobiltelefon.

Egentlig skal prisen ha vært 7.200 kroner, men som VIP storkunde har vi selvsagt 50 prosent rabatt.

Problemet er bare at Computerworld hverken er kunde hos iRepair eller faktisk noen andre i tilsvarende mobil-reparasjonsbransjen.

Vi er heller ikke alene. Trygghandel melder om flere som har mottatt samme faktura.

- Bare en kampanje, ikke faktura

Computerworld ringer nummeret som er oppført på fakturaen. En mann kremter lett, og opplyser oss på telefonsvareren om at det slett ikke er snakk om noen faktura som skal betales, men en kampanje som er blitt misforstått, og som nå er avsluttet.

Det beklages om dette er misforstått, det er bare å slette fakturaen, tilbudet er trukket tilbake og vi skal være fjernet fra kunderegisteret, opplyser mannen med den kremtende stemmen.

Nå er det riktignok sjeldent at en tilbudskampanje oppgir betalingsfrist (til og med på lille julaften, 23. desember) men vi har vel misforstått gode intensjoner og fantastisk tilbud.

iRepair har beskyttet seg ved å oppgi årstallet 2015 flere steder, samt at det i fakturateksten står "Reparasjon 09.12.14-08.01.2015". I tillegg til en knøttliten "Kampanje tilbud 1 av 1".

Det står det jo: "Kampanje tilbud 1 av 1", i svart på hvitt.

Vi legger oss flate, og burde nok forstått at det kun er snakk om et vennlig tilbud, og ikke forsøk på svindel likevel.