Fotomarkedet er et paradis for forbrukere
Knallhard konkurranse fører til latterlig lave priser på digitalkamera, mener Egil Nilsson i Interfoto (bildet). Mobiltelefoner er foreløpig dømt til å tape kampen.
Det er alt for mange aktører som produsenter digitale kameraer. Det er gode nyheter for fotografene.
Markedet for digitale kameraer har eksplodert de siste årene. Til tross for svimlende salg er det bare få av produsentene som tjener penger. En drepende konkurranse vil presse prisene ytterlige nedover.
Det betyr fortsatt en jubelperiode for fotografer, men ikke for produsentene. HP vurdere å legge ned produksjonen av digitalkameraer, mens Sony og det allerede sammenslåtte Konica-Minolta bundler styrkene for å komme seg inn på segmentet for speilreflekskameraer.
- Jeg tror det er bare de som har produkter i alle segmenter som overlever. Canon og Nikon er særdeles godt rustet, og det er de to som tjener penger på digitale kamera. Alle andre, bortsett fa Casio, taper, sier Egil Nilsson, adm. dir. i Interfoto, til Computerworld.no.
Fantastisk utvikling
Kjøper du et digitalt kamera, får du mye for pengene. Kvaliteten på kameraer har økt enormt i det siste. Digitale speilreflekser kjøpes for rundt 6000 kroner og kompaktkameraer leverer en oppløsning på inntil 8 megapiksler.
- Sett fra forbrukernes side, har det vært en fantastisk utvikling i riktig retning. Lavere priser, mer teknologi og mange flere muligheter for å skrive ut, sier Knut Førsund i Fototrådet til Computerworld.no.
Kvaliteten på kameraene er såpass bra at mobiltelefoner er inntil videre dømt til å tape kampen om fotomarkedet, til tross for undersøkelser som påstår det motsatte.
Ulike markedssegmenter
- Mobiltelefoner ligger i segmentet for snapfotografene, sammen med de enkleste kameratypene som kjøpes av de som tidligere kjøpte engangskameraer og polaroidkameraer. For å ta gode bilder trenger du god optikk, god programvare, bra lagring, utskriftsfuksjoner osv. Mobilprodusentene vil ikke greie å få alt dette i en mobiltelefon og samtidig holde prisene på et lavt nivå. Levetiden på mobiltelefoner er dessuten mye lavere enn kameraer, sier Nilsson.
Førsund er enig. Han mener at mobilfotografi utvilsomt vil få mer oppmerksomhet, men neppe vil true kameramarkedet.
- Vi ser fortsatt en økning i salg av kompaktkameraer. Det ble solgt syv prosent flere digitale kameraer i Norge det siste halvåret. Det er sikkert 200 butikker som kan printe mobilbilder trådløst via Bluetooth eller direkte fra minnebrikker, men det er nesten ingen som bruker det. Mobilfotografi er hittil bare for små skjermer, fra den ene mobilen til den andre, sier Førsund.
Satser på telefoni
For en stor fotoaktør som FotoKnudsen er mobilmarkedet interessant nok for å jobbe med nye tjenester.
- Telefoni er en klar satsingsområde for oss, og for mange konkurrenter. Telefoni kommer til å generere en enorm bildestrøm, og der kan vi komme inn. Det er behov både for lagring og utskrift av disse bildene, sier Jim Ertesvåg, direktør for FotoKnudsen butikkene.
Men Ertesvåg mener at det vil lang tid før mobilene er der kompaktkameraene er.
- Kvalitetsgrensen ligger ganske langt i fremtiden, men på et eller annet tidspunkt vil mobilen tar over det laveste segmentet, sier Ertesvåg til Computerworld.no.
Det er Nilsson enig i.
- Det er alltid sånn at ihuge tekno-nerder vil at utviklingen skal gå fortere. Foreløpig er ikke mobiler i nærheten av digitale kameraer, sier han.
Høy kvalitet
Norge ligger helt foran i utviklingen, det er bare Japan som er mer fotointeressert. Og nordmenn vil kunne nyte godt av digitalfotografi i årene fremover.
- Jeg er overrasket at prisene ikke flates ut. Det er rene Klondyke. Prisene fortsetter å dette, det er en survival of the fittest. Det er ikke god butikk for produsentene, de bare jobber for å være blant dem som overlever. Så det er all right å være konsument for tiden, sier Nilsson.
Brukervennligheten blir bedre. Før måtte Interfoto ha to-tre stykker på helpdesken for å ta imot telefonsamtaler, nå er det nesten ikke problemer igjen.
Fokus på bilde
En studie gjennomført av analyseselskapet IDC viser at 30 prosent av respondentene mer interessert å kjøpe et digitalt kamera etter erfaringen med mobilkameraer.
- Vi ser en generell trend der folk blir mer fotointeresserte, sier Forsund.
Dette vil bety at løsninger for print og lagring vil få stor oppmerksomhet i årene fremover. Og at bilde som sådan kan komme i fokus igjen.
- Det er viktig at vi slutter å snakke for mye om tekniske spesifikasjoner når det gjelder fotografi. Det dreier seg om bildet, ikke om piksler. Vi ser nå en stor økning av fotointeresserte kvinner. De er i utgangspunkt mye mindre teknointeressert, men mer opptatt av motivet i linsen, sier Førsund.