VIDEO PÅ MOBILEN: Tredoblet mobiltrafikk på fire år drives av videostrømming. Illustrasjon: Istockphoto.

Kraftig mobildatavekst drives av godt voksne

Barnefamilier og godt voksne ​ser video på mobilen. Teleselskapene får en kjempeutfordring når Gartner anslår at mobildatatrafikken globalt øker til 52 exabyte i år. 

Publisert Sist oppdatert

Mobildatatrafikk øker 59 prosent i år, og veksttakten ligger an til å fortsette i allefall i fire år til, anslår analytikerne i Gartner.

Hvem som driver veksten overrasker. Teleselskapene oppfordres til å tenke nytt med sine datapakker og abonnementer for å møte nye kundebehov og bruksmønstre.

Store tall på små mobiler

Friske 52 exabyte i trafikkvekst i 2015, eller 52 millioner terabyte, ventes å nå 173 exabyte i 2018. 

– Mobil data trafikk vokser i et bankende kjør hele verden rundt, og vil mer enn tredobles når vi skriver 2018. Veksten i raske, mobile dataabonnenter vil vokse langsommere, fra dagens 3,8 milliarder til 5,1 milliarder i 2018, etter hvert som 2G fases ut for mobile datasamband, sier Jessica Ekholm, forskingsdirektør hos Gartner til Cellular News.

FN anslår verdens befolkning til å være 7,8 milliarder i 2018, opp fra 7,3 i år.

Nye storbrukere

Utfordringene Gartner mener teleoperatørene har med denne veksten er basert på en undersøkelse av mobil app-bruk i fjor høst. To modne, moderne mobilmarkeder, USA og Tyskland, ble undersøkt med 1000 respondenter i hvert land.

Undersøkelsen viste at strengere og dyre dataavtaler gjorde at tyske brukere konsumerte mindre video og andre kapasitetskrevende mobilinnhold enn USA. Det ga det ikke spesielt overraskende resultatet lavere omsetning per bruker i Tyskland enn i USA.

Tyske mobilbrukere vil som regel vente til de kom til en trådløs sone før de lastet ned app-er eller sjekket ut en video. I USA ville bare en av tre konsumenter gjøre det samme. Nesten halvparten av nordamerikanske brukere følte ikke dataavtalen som en tvangstrøye, mens fire av fem tyske mobilkunder følte trøya stramme.

Nye videogenerøse avtaler

– Andelen video over mobilt bredbånd vil øke fra 50 til 60 prosent fra i dag til 2018. Mobiloperatører har en egeninteresse i å finne ut hvordan de skal kunne levere den beste videoopplevelsen til kunden. For eksempel nye buffringdesign og videooptimering i nettverket, og mobildataabonnementer som skiller videobruk fra annen databruk med andre grensenivåer, hevder Ekholm.

– Inntektene til teleoperatørene er knyttet til hvordan de klarer å pakke og markedsføre storkapasitetspakker til et prispunkt der mange tar dem i bruk. Effekten i endret mobildatabruk vil gi operatørene en langvarig, sikker inntekt på et høyere nivå enn dagens mobildatapakker.

Det er barnefamilier som driver den mobile dataveksten. Uavhengig av husstandsinntekt var dette også gruppen som bekymret seg minst for å bruke mobilt bredbånd til å strømme video.

Gartner peker også på at det ikke lenger var slik at mobil videostrømming var ungdommens arena. Faktisk var den største brukergruppen av mobil video i USA gruppa mellom 45 og 54 år, foran alderssegmentet 18 til 24 år.