ENERGIBOOST: Kristin Sørdal i Innbyggerkontakt forteller at det er svært stas å vinne årets Smartby-awards. (Foto: Karina Ronning)
ENERGIBOOST: Kristin Sørdal i Innbyggerkontakt forteller at det er svært stas å vinne årets Smartby-awards. (Foto: Karina Ronning)

Innbyggerkontakt vinner årets Smartby-awards

En proaktiv tjeneste og et middel for å oppnå konkrete mål for innbyggerne, begrunner juryen.

Publisert

I begrunnelsen fra juryen står det blant annet at Innbyggerkontakt er en veldig nyttig tjeneste som gjør en kommune proaktiv. Innbyggere ønsker å få relevant informasjon som angår dem til riktig tid.

Smartby-awards

Smartby-awards har eksistert siden 2017.

Tidligere har prisen gått til Halden Kommune (2017), Stavanger Kommune (2018), InfoTiles (2019) og Smart Vann Hvaler.

En Smartby-løsning bruker digital teknologi til å gjøre byen til et bedre steder å leve, bo og arbeide i.

Smartby-initiativer har som mål å forbedre offentlige tjenester og innbyggernes livskvalitet, utnytte felles ressurser optimalt, øke byenes produktivitet, samt å redusere klima- og miljøproblemer i byene.

– Hvis kommunen settes i stand til å bruke denne type tjeneste riktig og man får tak i alle innbyggere via denne tjenesten vil det kunne gi store gevinster, begrunner juryen. De andre finalistene til prisen var Intoto og Green Edge Compute.

Innbyggerkontakt syns det er helt fantastisk å vinne.

– Jeg vil benytte anledningen til å takke for nominasjonen og takke juryen for at de stemte på Innbyggerkontakt. Spesielt vil jeg trekke frem juryens uttalelse om at teknologi ikke er et mål i seg selv, men et middel for å oppnå konkrete mål for menneskene, eller i dette tilfellet innbyggerne, sier Kristin Sørdal.

Forhåpentligvis vil tildelingen av denne prisen gjøre at enda flere hører om Innbyggerkontakt og at både flere kommuner og andre aktører har lyst til å ta i bruk løsningen.

Kristin Sørdal

Med Innbyggerkontakt benyttes allerede eksisterende datakilder slik at kommuner enkelt kan kommunisere med sine innbyggere. Deres mål er altså ikke å finne opp hjulet på nytt, men å bygge videre på eksisterende teknologi og nasjonale felleskomponenter.

– Det var en stor ære bare å være nominert i så godt selskap med de andre nominerte. Så det er en stor anerkjennelse av vårt arbeid å vinne en så høythengende pris som Dataforeningens Smartby-awards!

Skikkelig energiboost

– Hvordan påvirker det arbeidet deres?

– Dette gir oss en skikkelig energiboost! Vi vil fortsette utviklingsarbeidet i tett samarbeid med brukerne av Innbyggerkontakt, og sammen kontinuerlig utvikle og forbedre Innbyggerkontakt. Forhåpentligvis vil tildelingen av denne prisen gjøre at enda flere hører om Innbyggerkontakt og at både flere kommuner og andre aktører har lyst til å ta i bruk løsningen.

– Jeg tipper det kommer til å bli ekstra god stemning på kontoret nå, og utviklingsteamet hos Knowit skal både få kake og en ekstra klapp på skulderen, legger Sørdal til.

Veien videre

Sørdal forteller også at de har mange spennende planer for Innbyggerkontakt fremover.

For tre uker siden lanserte de mulighet for å gjøre utsendelser med SMS, i tillegg til e-post.

– Utviklingsteamet jobber i disse dager med kartfunksjonalitet og integrasjon mot matrikkelen. Dette gjør at en kan markere områder i kart og at kommunene kan sende informasjon til hytteeiere, alle eiere av boliger i et bestemt område, og mange flere muligheter, sier hun.

Flere av brukerne til Innbyggerkontakt er svært aktive .

– Når vi arrangerer brukerforum får vi ofte gode forslag til ny funksjonalitet. Fremover vil vi etter ønske fra brukerne sette opp integrasjoner mot flere felleskomponenter, og utvikle mer innhold som kan gjenbrukes på tvers av kommunene, avslutter Sørdal.