BARTEPRAT: En bedre samtalestarter enn en pjuskete bart skal du lete lenge etter, mener Thomas Barth fra Tieto. Foto: Redaksjonen

Tieto vant It-barten 2016

IT-BARTEN 2016: På tampen av årets aksjon forteller to sentrale mo-brothers om sitt engasjement for saken, det som gjør Movember både morsomt og viktig.

Publisert Sist oppdatert

Også i år er it-barten en suksess som samler en hel bransje rundt en viktig sak. I skrivende stund har bransjebarten bidratt med 250.000 kroner til menns helse. Årets vinner av It-barten er Tieto.

Vi har snakket med to sentrale it-barter, i kraft av Andreas Haug, a.k.a. Moe Sopramo, åndelig leder for det han kaller verdens kuleste Movember-lag «The Sopramos». Han har sitt syvende år med bart i Movember. Junioren Thomas Barth, leder Tieto Norge sitt Movember-lag. Han har kun deltatt i fem år, men engasjementet er sterkt.

Utgangspunktet for Andreas sin innsats var et lite snev av kreft i 50-års presang, og et ønske om å bidra for fellesskapet.

God og viktig sak

Movember er en global aksjon som fokuserer på å spre «Det Gode Budskap», og samle inn penger til forskning.  Årlig kommer det inn mellom 500 millioner og en milliard kroner, som brukes for å støtte utvalgte prosjekter over hele verden, via seriøse organisasjoner som Kreftforeningen og andre. Dette gir resultater! Money talks!

Fokus har i alle år vært menns helse, da særlig prostatakreft og testikkelkreft. Et annet aspekt ved aksjonen er psykisk helse. I en vanskelig livssituasjon kan selvmord virke som en utvei for noen menn. Faktum er at hver fjerde av oss får problemer med psykisk helse en gang i livet.

På global basis dør en mann hvert minutt av selvmord. Menn skal ikke gråte, og vi skal ikke gå til legen og be om hjelp fordi vi sliter psykisk. Andreas mener at det må bli mer åpenhet om dette, og at det må bli greit blant menn å snakke om følelser. Målsetningen vår er å få ned selvmord med 25 prosent innen 2030.

- Sånn sett er det å delta i Movemberaksjonen en god start. En bedre samtalestarter enn en pjuskete bart skal du lete lenge etter, sier Thomas Barth fra Tieto.

Konkurranse virker

Andreas Haug fra Sopra Steria er opptatt av konkurranse.

- Her har vi en fin konkurranse hvor utgangspunktet er at kvinner lever seks år lenger enn oss menn, sier han.

Ved hjelp av forskning og informasjon kan vi hale innpå jentene! Da kan vi være med lenger på det som skjer, og kose oss i alderdommen sammen! Dødskjedelig å legge på røret for tidlig, er hans budskap.

- Andreas klarte å mobilisere skikkelig og hadde en vanvittig innspurt i går kveld som resulterte i at barten hans har samlet inn 20.000 kroner, noe som er veldig bra.

Be om PSA

Tidlig diagnose bedrer overlevelses-sjansene betydelig, og når prostatakreft kan oppdages ved å bare ta en enkel blodprøve hos fastlegen, mener Andreas at alle voksne menn bør ta den hvert år, helst fra 40-års alder.

- Be om PSA neste gang, er Andreas sitt tydelige budskap.

- Kreft i tidlig stadium er ikke vondt, men behandlingen har en tendens til å føre med seg ekle og varige bivirkninger. Her er det også viktig å komme så tidlig som mulig under behandling. Husk at prostatakreft rammer en av åtte menn, og at mellom 20 og 25 prosent dør.

Varm takk

Andreas vant den individuelle it-barten i år, men måtte se på at laget The Sopramos ikke klarte å ta igjen forspranget til Tieto. Dette gjør at laget har sikret seg et ekte hat-trick siden de også vant i fjor og i forfjor.  

Menn skal ikke gråte, og vi skal ikke gå til legen og be om hjelp fordi vi sliter psykisk.

Både Andreas og Thomas er dog enige om at i denne konkurransen er vi alle vinnere siden det å øke oppmerksomheten rundt sakene og samle inn penger til forskning er noe som gjelder på tvers av lagkonstellasjoner og nettverkskonkurranser.

Vinnerne vil gjerne benytte sjansen til å takke alle som har bidratt, både med donasjoner, med barter og med å spre informasjon til Folket.  Takk også til pressen som inspirerer til innsats, og gjør en svært viktig jobb så vi når flere der ute.