Kinect-lek på nett
En utvikler med en Kinect og litt peil på HTML5 lar deg snoke på han på nett.
Det tok bare et par dager fra Kinect til Xbox 360 kom, til utviklere verden over begynte å lage alskens mer eller mindre nyttige og spennende programmer med sensoren koblet til en pc. Etter å ha sett hvor mye folk klarte å få til med 3D-sensoren Kinect, valgte Microsoft å gi de mange utviklerne tilgang til programvare for å enklere bruke sensoren sammen med Windows.
Tidligere i måneden tok Microsoft det hele et steg videre, og lanserte ny programvare og en egen Kinect-sensor for Windows, med blant annet ny fastvare som gjør det mulig å bruke sensoren over kortere avstander.
I dagene som har gått siden Kinect for Windows ble lansert, har det dukket opp flere spennende prosjekter. Et av det mer underholdene er det du kan se i bildet øverst i saken. En utvikler med de rette kunnskapene om HTML5 og programmering for Kinect, har nemlig satt opp sensoren slik at hvem som helst på nettet kan leke seg med den.
Piksel i hverdagen
Takket være Kinect-sensorens 3D-kameraer, har utvikleren George MacKerron laget et live HTML5-webkamera. Enn så lenge fungerer nettsiden han har satt opp kun i Google Chrome. Vel inne på Depthcam-siden kan du styre deg rundt skrivebordet hans i 3D, om enn med et rimelig pikselert bilder i sort-hvitt. Med musen kan du vri deg rundt i bildet, samt zoome inn og ut. Og til tross for at det på mange måter er fryktelig enkelt, blir man også litt trollbundet. Vi har for eksempel funnet ut av George tydeligvis er forkjølet om dagen.
MacKerron sier selv at dette enn så lenge mest er gjort for å vise hva som er mulig, men ser for seg at dette kan være et første skritt i retning av helt nye måter å kjøre videokonferanser eller spille bevegelsesstyrte spill over nettet.
Depthcam er utviklet med WebGL og three.js. Datastrømmen fra Kinect-sensoren er kraftig komprimert, og fungerer altså enn så lenge kun i Google Chrome-nettleseren. For de som ikke har Chrome installert, kan du se hvordan prosjektet fungerer i YouTube-videoen lengst ned i artikkelen.
Prøv selv!
I likhet med mange andre Kinect-utviklere har MacKerron lagt ut kildekoden på nett, slik at du selv kan prøve det ut. Det er imidlertid greit å merke seg av utvikleren selv sier at det kan være vel vanskelig å få til å fungere skikkelig.
Nå venter vi bare på at MacKerron skal ta i bruk flere Kinect-sensorer, slik at vi kan snurre oss rundt og snoke i hele rommet, og ikke bare se ting fra en relativt smal vinkel.