NETTHANDLER: I løpet av de siste tre årene har kvinner over 65 år økt sin netthandelsfrekvens med over 50 prosent. (Foto: Unsplash)

Kraftig økning i netthandelen blant eldre

Mobil og sosiale medier blir stadig viktigere kanaler når eldre handler på nett.

I løpet av de siste tre årene har kvinner over 65 år økt sin netthandelsfrekvens med over 50 prosent. Blant menn i aldersgruppen har den økt med 23 prosent. Det viser Klarnas salgsstatistikk for perioden fra august 2020 til og med august 2023. Nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom selskapets AI-drevne shopping- og betalingsløsninger.

– I løpet av pandemiperioden så vi at spesielt at de eldre for alvor fikk øynene opp for netthandel. Vår salgsstatistikk viser at dette er et handlemønster som har satt seg og vært relativt stabilt, også det siste året. Selv om dette fremdeles er den minste gruppen målt i volum og frekvens, er de blant aldersgruppene som vokser klart mest, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en melding fra selskapet.

Mobil og sosiale medier 

Klarnas globale Shopping Pulse–undersøkelse* for andre kvartal 2023, viser at rundt 11 prosent av de over 59 år handlet på nett ukentlig eller oftere. Seks av ti har netthandlet minst én gang i måneden i perioden.

Andelen eldre som har kjøpt et produkt etter å ha sett det i sosiale medier, har økt markant det siste året – fra 16 prosent i 2. kvartal 2022 til 24 prosent i andre kvartal i 2023. De klart viktigste kanalene er Facebook (69 prosent) og Instagram (31 prosent). 

Likevel foretrekker den eldre aldersgruppen fysiske butikker fremfor netthandel langt mer enn gjennomsnittsnordmannen. Flertall mener at netthandel er bedre enn fysisk butikk for å finne lavere priser (70 prosent), at det gir dem flere betalingsmuligheter (67 prosent) og at det er lettere å sammenligne priser (66 prosent).