Saksøker Apple for knust iPhone 4
Misfornøyd kunde fikk telefonen knust - går til gruppesøksmål i USA.
Siden lanseringen av iPhone 4 har mange vært skeptiske til Apples bruk av glass på både forsiden og baksiden av telefonen. Selv mener Apple at glasset er robust, men dekselet har vært gjenstand for mye debatt. På et eller annet tidspunkt var det nødt til å få konsekvenser.
Nå har en iPhone-eier i California gått til gruppesøksmål mot Apple, melder LA Weekly. I søksmålet hevder Apple-kunden Donald LeBuhn at selskapet var klar over designfeilen i glassdekselet og at de nekter å advare brukere om at rutinemessig bruk kan føre til en ødelagt telefon.
Klager angående glasset i iPhone 4 dukket opp kort tid etter at telefonen ble lansert. Noen hevdet det var skyvedeksler som var skyld i alle sprekkene, og i forrige november stoppet Apple salget av slikt tilbehør.
Det ble ikke noe mindre støy rundt saken da et forsikringsselskap hevdet at iPhone 4 var mer tilbøyelig for fysiske skader enn 3GS. Selskapet, SquareTrade, rapporterte at den nye modellen hadde 82 prosent flere knuste skjermer i de første fire månedene enn iPhone 3GS hadde i den samme tidsperioden i løpet av sommeren 2009 (3,9 prosent mot 2,1 prosent).
- Telefonens bakdel er laget av glass, og dette er trolig årsaken til økningen. Du har nå dobbelt så mye glass du kan få riper i eller ødelegge, sa markedsdirektør Vince Tseng i Squaretrade i fjor høst.
LeBuhn forteller i søksmålet at han betalte 252 dollar for en ny iPhone 4 i september i fjor. Tre uker senere knuste glasset etter at LeBuhns datter mistet den i bakken omtrent fra en meters høyde. Han sier samtidig at hans forrige iPhone 3GS tålte lignende fall uten at glasset knuste.
Da iPhone 4 ble avduket i juni 2010 skrøt Apple av hvor robust det nye glassdekselet på telefonen var: «20 ganger så stivt og 30 ganger hardere enn plast». Ifølge rapporter på nettet krever LeBuhn erstatning for seg selv og alle som har opplevd at glasset sprekker, skriver Macworlds nyhetstjeneste.